Maria Dolors Fulcarà rescata en un llibre el projecte modernitzador de la
Residència d'Estudiants de Catalunya
Mita Casacuberta, presentadora i Maria Dolors Fulcarà, autora. |
L'11 de desembre de 1921, s'inaugurava en una torreta del carrer Ríos Rosas
de Sant Gervasi la Residència d'Estudiants de Catalunya, nascuda a l'empara de
la Mancomunitat prenent per model l'esperit de formació integral d'altres
allotjaments europeus i, en especial, la Residencia de Estudiantes de Madrid,
creada el 1910. Un grup d'intel·lectuals catalans, entre els quals es comptaven
Lluís Nicolau d'Olwer i el poeta mallorquí Miquel Ferrà, que en seria el
director, havien treballat obstinadament perquè fos una realitat des del II
Congrés Universitari Català, de 1918, quan es va constatar la “deplorable”
situació de la universitat espanyola i la necessitat de crear un espai propici a
l'estudi en un ambient de refinament cultural i moral, “sense petulància ni
enfarfec”, que tindria la particularitat, respecte d'altres cases semblants, de
“transmetre l'esperit de la nostra terra”, “l'escalf de l'ideal
nacionalista”.
El projecte va tenir una vida breu i accidentada, a remolc de les tensions
polítiques del moment. Durant la dictadura de Primo de Rivera, perdria el suport
institucional i resistiria amb creixents dificultats fins a 1929, quan la
Diputació va crear la Residencia del Real Politécnico Hispano Americano dins el
complex universitari del carrer d'Urgell. Amb l'adveniment de la República, se'n
faria càrrec la Generalitat, que en reformaria l'estructura com a Residència de
la Universitat Industrial, retornaria la direcció al fidel Miquel Ferrà i
impulsaria una Residència Internacional per a Senyoretes. Sobreviuria encara a
la guerra, però no a la derrota, i a pesar d'haver tingut continuïtat en
l'actual Col·legi Major Ramon Llull, d'aquell projecte modernitzador que va
acollir joves com l'historiador Pierre Vilar, l'hebraista Josep M. Millàs i
Vallicrosa o el poeta Bartomeu Rosselló-Pòrcel se n'ha anat diluint tota
memòria.Quan va començar a investigar sobre la Residència, l'any 1975, la filòloga i mestra gironina Maria Dolors Fulcarà confessa que “no sabia ni per on començar: no hi havia res”, amb prou feines alguns opuscles. Aquest buit es va prolongar fins que, a finals dels noranta, la descoberta d'una capsa a l'Arxiu Històric de Catalunya on el previsor Miquel Ferrà s'havia preocupat de guardar-hi els papers de la casa va donar l'empenta definitiva a un treball que culmina ara amb el llibre La Residència d'Estudiants de Catalunya (1921-1939), publicat per la Universitat de Barcelona.
Recitals i tennis Fulcarà, que ja va divulgar una primera versió del seu treball a la revista
Randa l'any 1986, qualifica aquella aventura d'una “obra de país”, un
projecte a favor de la dignificació de l'ensenyament que va comprometre els
principals intel·lectuals de l'època i que va ser determinant en la formació de
tota una generació. En serien residents estables o ocasionals Joaquim Carreras i
Artau, Josep M. Junoy, Josep Carner, Llorenç Vilallonga, Otto Lipmann, Edgar
Allison Peers, la poeta xilena Gabriela Mistral o la mexicana Palma Guillén, en
l'etapa de Sant Gervasi, i Antoni M. Sbert, Georges Gaillard, Ferenc Olivér
Brachfeld, Gabriel Alomar i Eduard Valentí Fiol, a l'edifici d'Urgell.
Professors convidats com Pompeu Fabra hi impartien conferències, s'hi oferien
concerts selectes, la poeta cubana Emilia Bernal va anar-hi a llegir la seva
obra el 1931, i Federico García Lorca i Margarida Xirgu van fer-hi un animat
recital del Romancero gitano el 1935. En plena guerra, va impulsar també
un segell editorial on veurien la llum Primer desenllaç, de Joan Vinyoli,
L'aventura fràgil, de Joan Teixidor, o Imitació del foc, de
Rosselló-Pòrcel, mort als 24 anys i que és tot ell, de fet, un producte de
l'esperit de la Resi, com s'hi referien els estadants.
Va ser una institució oberta, sense règim d'internat, que aspirava a oferir
als estudiants estrangers i de fora de la capital “una llar digna i un ambient
familiar de cultura” que els allunyés de “vicioses i sovint malsanes pensions”.
Així, el xalet de Ríos Rosas, envoltat de jardins, havia disposat de menjador,
sala de música i biblioteca, i la que patrocinaria primer la Diputació
primoriverista i, al cap de poc, el govern republicà oferia, a més, capella,
aules d'estudi, camp de futbol, pista de tennis (és memorable la imatge de
Gabriela Mistral i Paula Guillén jugant a dobles amb Ferrà i Nicolau d'Olwer),
parc d'equitació i fins i tot piscina olímpica. Fulcarà descarta qualsevol
comparació amb la Residencia madrilenya dels Dalí, Buñuel i Lorca. Aquí, diu,
una obstinada vocació de construcció nacional inspirava tota l'obra.
Eva Vázquez, publicat en el Punt-Avui 23/05/12 Fotos: Llibreria 22* El llibre és va presentar a la Llibreria 22 el 22/05/12
Eva Vázquez, publicat en el Punt-Avui 23/05/12 Fotos: Llibreria 22* El llibre és va presentar a la Llibreria 22 el 22/05/12
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada