17/8/16

García Lorca, el pols ferit. 80 ANYS DE L'ASSASSINAT DEL POETA


El mite ha ocultat l'obra de l'autor granadí i la seva valoració

 En aquella època, el 1988, vaig descobrir el teatre. El 27 de març, al Municipal de Girona, s’iniciava la gira d’'El Público', el muntatge de Lorca que Lluís Pasqual havia estrenat al Piccolo de Milà el 1986. I allà hi havia el teatre en la seva màxima puresa, un cop de destral a les consciències. Diu el Criado: «Ahí está el público». I contesta el Director: «Que pase». Una peça que el mateix Federico, quan la va llegir a Madrid davant uns amics el 1931, va qualificar d’«atrevidíssima i amb una tècnica totalment nova. És el millor que he escrit. No han entès res o s’han espantat, i ho comprenc. L’obra és molt difícil i, de moment irrepresentable». Fins que va venir Lluís Pasqual i més de 50 anys després la va muntar, amb la col·laboració de Fabià Puigserver i amb l’enorme Alfredo Alcón dominant la platea buida de cadires, a soles amb la poesia.
¿Per què començo parlant d’'El Público' i de Pasqual per glossar la figura de García Lorca? Perquè aquí resideix l’essència del poeta granadí. Ho ha escrit fa poc Marcos Ordóñez, després de llegir el viatge iniciàtic i sentimental del director català: «De la mà de Federico, aquest preciós llibre, és una guia de viatge, ideal per a qui vulgui saber qui era i com era Lorca».

L'ESSÈNCIA DEL POETA 
Doncs això. Poden entrar en els detalls biogràfics a través d’Ian Gibson, i podem discutir si el verdader parador del cadàver de Lorca és als voltants del barranc de Víznar, camí d’Alfacar, al parc commemoratiu o uns quants metres més enllà, però l’essència del poeta està en el que diu Pasqual.
En una deliciosa conferència a la Fundació March, el 2012, va dir que «Shakespeare ens explica de quina matèria estan fets els éssers humans; Txékhov ens indica com es comporta aquesta matèria; i Lorca, de Lorca podem dir: ‘Però com sap aquest home el que em passa a mi’. No és que ho sàpiga, sinó que li passa exactament el mateix, però ell sap com dir-ho».

TRADICIÓ I NOVETAT

El catedràtic Francisco Rico, a 'Mil años de poesía europea', traça en un breu resum un aspecte precís de Federico: «L’assassinat del poeta a principis de la guerra civil i la seva atractiva personalitat n’han fet una de les figures més famoses de la literatura espanyola i han influït no poc (i no sempre per a bé) en la valoració de la seva obra, que en conjunt ofereix sens dubte la més atractiva concordança de tradició i novetat en la poesia europea de l’època».
No poden concentrar-se millor, en tan poc espai, les variants de l’univers lorquià. La mort de Lorca, prematura (als 38), violenta i simbòlica, ha sigut al llarg d’aquests 80 anys no només un exemple de la barbàrie feixista sinó també de la impossibilitat de la democràcia per dignificar la memòria d’aquells fets i de tants altres que van venir després.
No sé si se’n recorden de la polèmica que es va generar amb el text d’un llibre per a nens editat per Anaya. Així es resumien les hores finals de García Lorca: «Poc després d’acabar la seva última obra de tea­tre, Federico va morir, a prop del seu poble, durant la guerra d’Espanya». Com si no s’haguessin presentat falangistes i membres de la CEDA a casa del poeta Luis Rosales a Granada (on Lorca creia que estava segur), com si no se l’haguessin emportat detingut, com si la nit del 18 d’agost no hagués sigut afusellat per uns campions de tir olímpic al barranc de Víznar, camí d’Alfacar, amb el mestre Dióscoro Galindo i el banderiller Francisco Galadí, anarquista per més senyes. Al règim de Franco li va interessar propagar que l’assassinat era obra d’uns exaltats, fins i tot es va arribar a dir que va ser una venjança, fins que el 2015 es va saber, per un informe policial fins llavors inèdit, que la macabra processó granadina s’havia orquestrat directament al Govern Civil, i que Lorca mereixia el càstig «per socialista, amic de Fernando de los Ríos, i maçó, i per portar a terme pràctiques d’homosexualisme i aberració».

L’ENIGMA DE LES RESTES

La mort i la tragicomèdia de les seves restes. Buscades per uns i per altres, potser sostrets en algun moment de la història, amb múltiples impediments legals i burocràtics. Fa uns mesos, els familiars del mestre Dióscoro Galindo van presentar davant la Direcció General de Memòria Democràtica Andalusa una nova sol·licitud per desfer el monumental greuge i perquè, d’una vegada, es faci justícia en una terra que es va tenyir de sang i que s’ha tacat contínuament amb desdeny.
A la desconeguda tomba de Lorca potser algun dia es podran gravar els versos de La sangre derramada: «Pero ya duerme sin fin. / Ya los musgos y la hierba / abren con dedos seguros / la flor de su calavera». Avui, encara no.
Tornem al professor Rico. Té raó. El mite Lorca ha ocultat la seva obra i la seva valoració. I també va contribuir a això la seva personalitat. El personatge Lorca s’explica per les amistats que va establir a Granada (com Manuel de Falla) i en la seva estada a la Residencia de Estudian­tes a partir de 1919. Allà va conèixer Buñuel i Dalí, a qui va estar unit en una íntima relació, amb estades a Portlligat incloses, fins que els camins de la fraternitat es van separar.
També s’explica pel seu periple americà, amb èxits comercials en el teatre, i per la seva visita a Nova York. I s’explica per iniciatives com els muntatges per a titelles de guant o com la del Teatro Universitario La Barraca, una revolucionària manera d’entendre l’escena, en plena República, com a camí de coneixement popular.

ENS QUEDA EL POETA

Desposseint la història del seu final abrupte i de l’home amb les seves contradic­cions i els seus esforços per professio­nalitzar-se en l’escriptura, ¿què ens queda? El poeta. Alguns, com Juan Luis Panero, van reconèixer la seva passió per Lorca i després en van renegar, perquè el trobaven massa «inconsistent». L’hi vaig sentir dir un dia a la Llibreria 22, davant el llibreter Guillem Terribas, davant la pregunta d’un hispanista francès entusiasmat amb el granadí. Altres segueixen pensat que Lorca és el poe­ta del segle XX espanyol, tant per la seva potència metafòrica, per la creació d’imatges impertorbables, poderoses i permanents, com per la modernitat que va insuflar a la seva obra.
Lorca va retrocedir en el temps per ser clàssic i va ser contemporani amb la música que li arribava d’afinar l’orella al carrer i en el ritme del romance i la copla.
Va ser costumista per retratar el seu present, però no amb la displicència de l’aquarel·la folklòrica sinó amb l’empenta de les passions que li arribaven, per exemple, a través de la mitologia gitana ('Romancero gitano') o de l’heroi taurí ('Llanto por Ignacio Sánchez Mejías'), amb aires d’oda elegíaca. Lorca va assumir el surrealisme ('Poeta en Nueva York') i el teatre de l’absurd, per dir-ne d’alguna manera ('El Público', 'Comedia sin título', 'Así que pasen cinco años'), però va ser qui millor va saber llegir i entendre la capacitat poètica i el cabal de sentit que es podien amagar en les convencions dramàtiques. La casa de 'Bernarda Alba' i 'Yerma' –en elles ressonen els noms de les grans, de Margarita Xirgu a Núria Espert– són peces shakespearianes adaptades a la foscor espanyola, i 'Doña Rosita la soltera' és un Txékhov en què parlen les flors i el desencant.
«Yo no soy un hombre ni un poeta ni una hoja, pero sí un pulso herido que sonda las cosas del otro lado». Aquí resideix el secret lorquià. Pot ser que el millor sigui arribar a ell gairebé sense voler, amb la inicial sorpresa del ritme. «La meva mare no sabia que les cançons eren de Lorca, com Los cuatro muleros, però me les cantava», diu Lluís Pasqual. I després deixar-se portar pel torrent: «'El Público' és al mateix temps el principi d’alguna cosa i l’arribada a algun lloc, ningú passa per aquesta obra i en surt indemne. Quan has passat per ell ja no mires res igual, perquè has buscat en zones en què no havies estat». Així és Federico.
Josep M. Fonalleras publicat en el Periodico

16/8/16

PROMOCIÓ DE LA 22, ESTIU 2016


22 Suggeriments per aquest estiu 2016. També imatges de la presentació del llibre CONFESSIONS D'UN CULER DEFECTUÓS, amb Josep M. Fonalleras, presentador i Sergi Pàmies, autor.

LES GENERACIONS ESPONTÀNIES de Mar Bosch · EL CONFLICTE DE LES APARENCES d’ Antoni Marí · L’HOTEL BLANC DE LA PLATJA (Finalista premi Prudenci Bertrana 2015) d’Alba Sabaté · TÚ NO ERES COMO OTRAS MADRES d’Angelika Schrobsdorff · PENSAMENTS OCIOSOS D’UN OCIÒS de Jerome K. Jerome · GUIA SENTIMENTAL DE L’EMPORDANET d’Adrià Pujol · SOFÍA O EL ORIGEN DE TODAS LAS HISTORIAS de Rafik Schami · AMB UNS ALTRES ULLS de Betsabé Garcia · LA TIERRA QUE PISAMOS de Jesús Carrasco · LA DECISIÓN DE SOPHIE de William Styron · LA VOLUNTAT DE COMPRENDRE de Xavier Antich · JOYCE I LES GALLINES d’Anna Ballbona · AMB LA PELL DE NINGÚ de Carles Ribas · EL CRIT DE L’OCELL DOMÈSTIC de Maksim Óssipov · JACINT VERDAGUER de Marta Pessarrodona i Narcís Garolera · DONDE LOS ESCORPIONES de Lorenzo Silva · UNA BREU HISTÒRIA DE SET ASSASSINATS de Marlon James · LA RÀBIA de Lolita Bosch ·  RES NO ÉS PERFECTE A HAWAII de Màrius Serra · OMBRES FRANCESES d’Anna Carreras · EL LLIBRE DELS BALTIMORE de Joël Dicker· ESPÈCIES INVASORES de Núria Martí. 

8/7/16

Màrius Serra dóna a conèixer a Girona l'aplicació Verba7

L'aplicació Verba7 permet jugar amb la llengua resolent un enigma nou cada dia i fent bateries d'enigmes contrarellotge. L'App ha estat creada per l'escriptor Màrius Serra i l'estudi Kalimba i desenvolupada per Perception Technologies. A la foto, Màrius Serra durant la presentació de la nova versió gratuïta de Verba7, en un acte celebrat ahir a l'Espai 22 de la Llibreria 22 de Girona.

Diari de Girona.08.07.2016. Foto: Aniol Resclosa. 

7/7/16

Les confessions del culer Sergi Pàmies


Sergi Pàmies, Josep M. Fonalleras
 i Guillem Terribas Foto: Aniol Resclosa
La Llibreria 22 de Girona va acollir ahir al vespre la presentació del llibre de Sergi Pàmies Confessions d'un culer defectuós (Empúries), en un acte que va comptar amb la participació de l'escriptor gironí Josep M. Fonalleras. L'autor analitza amb la seva fina ironia els seus orígens com a barcelonista i planteja algunes de les contradiccions del món blaugrana.

Diari de Girona 07.07.2016

28/6/16

En Guillem Terribas i la 22

Un dels personatges que ha contribuït decisivament a la dinamització cultural i social d'aquesta ciutat. Llibreter, per damunt de tot, cinèfil, teatrero i Rei Blanc de Pastorets, cada dia al facebook, saluda a la parròquia, de manera invariable, amb una imatge triada, primer de gent llegint i més tard, de gent petonejant-se. Diu que es va jubilar i va deixar pas al capdavant de La 22, la llibreria de referència, juntament amb la Geli, a Jordi Gispert. Però en Guillem continua tenint el do de la ubiqüitat i te'l pots trobar arreu, sobretot gravant amb la seva càmera les múltiples presentacions de llibres que es continuen fent a La 22.

Una de les grans llibreries de Girona

No es pot parlar de la història cultural de Girona sense esmentar la Llibreria 22 i la seva alma mater: GuillemTerribas. La 22 va néixer l’any 1978 i ho va fer, segons el seu fundador, com una utopia total. Amb la voluntat de crear un premi literari, programar presentacions de llibres i esdevenir el centre literari de Girona. Es tracta d'una llibreria general, especialitzada en humanitats: Hi trobem des de geografia, història, art, cinema, arquitectura, filosofia, dret, filologia, pedagogia o psicologia. Sense oblidar, és clar, la narrativa i la poesia nacional i internacional. A més, hi ha un ampli espai dedicat al llibre infantil i juvenil. 


PER AÍDA PALLARÈS / PUBLICAT DIMECRES 23 MARÇ 2016 a Time out Girona. 

20/6/16

Viatjar, menjar, aprendre

Guillem Terribas, Salvi Jacomet i Xavier Corominas
Foto: Quim Puig. 
Xavier Corominas va presentar divendres Quadern de viatge. De Catalunya al Japó en bicicleta, a l'Espai 22 de Girona, on mig centenar de persones van poder menjar un arròs fet per Salvi Jacomet i beure vi de Laguardia. “Parlo molt de menjar en el llibre”, va dir l'autor, acompanyat de Guillem Terribas, Toni Sant i Salvador Garcia-Arbós, que es va referir al “viatge vital, màgic i històric” de Corominas al llarg de 20.000 km –6.000 en bici– fins a Tòquio: “Un viatge en què vaig aprendre molt.”
Xavier Castillón, publicat en el Punt-Avui 20.06.2016

12/6/16

Mar Bosch treu punxa de la misèria quotidiana acostant-la al fantàstic

L'escriptora gironina va presentar ahir a l'Espai 22 la seva segona novel·la, ‘Les generacions espontànies'.  Elogien l'obra per l'estil àcid i elegant alhora.

Mar Bosch es va adaptar a l'estil poca-solta que Josep
Pastells i Josep Campmajó van imprimir ahir a l'Espai 22
(Llibreria 22) a la presentació del seu llibre
Foto: Lluís Serrat 
Mar Bosch (Girona, 1981) no fa ni quatre dies que coneix Josep Campmajor i Josep Pastells, però segurament tardarà a poder oblidar-los. Convidats a presentar-li la seva segona novel·la, Les generacions espontànies (Periscopi), els nois van convertir l'acte en l'escenificació d'una conversa poca-solta que tenia menys de provocació que de rendició absoluta als encants literaris d'un llibre “de tan bon beure”. I en efecte, a mitja funció van destapar un vi blanc del celler La Vinyeta, de Mollet de Peralada, que ha etiquetat la seva última collita de Llavors amb un fragment de Bedlam(2013), la primera novel·la de Mar Bosch. “És com ella: ros, fresquet i amb un punt àcid que passa molt bé”, comentava Pastells fent un glopet amb gestos de gran sommelier, i Campmajor replicava, amb idèntica gravetat, que, en efecte, “s'hi percep un to musical molt gironí que fa venir ganes de més”. L'escriptora, en lloc d'arronsar-se, va decidir que també volia tastar el vi, però els seus companys de taula li van picar els dits. Ja li arribaria el moment. Primer els experts havien de debatre sobre el seu estil bombollejant, que passa de la histèria a la polidesa, com un quadre de Hieronymus Bosch, van coincidir, que “fa basarda pel vertigen amb què s'hi acumulen les imatges, fins que t'hi acostes amb un zoom i n'aprecies tots els matisos, totes les subtilitats”. I l'humor, és clar, aquest pessigolleig picant que deixa al paladar la desimboltura d'Eva Botet, “biòloga, maquilladora de cadàvers i substituta professional”, durant la delirant entrevista de feina que articula el relat.


Quan la van deixar parlar, Mar Bosch va destapar-se com el vi i va confessar que la idea del llibre la hi havia donat el seu marit –present a la sala procurant que el fill petit no agradís ningú amb un monumental martell de goma– quan feia mesos que “estava encallada amb una novel·la sobre zombis”. El personatge d'Eva Botet, aquesta dona que el lector va coneixent a través del seu currículum desaforat, va “posseir-la”, però no per erigir-se en portaveu de cap generació desgraciada, sinó per poder parlar, va dir textualment, sobre “una tia rara de collons com qualsevol de nosaltres”.
Per escriure-la, però, havia hagut de ser més selectiva amb el seu temps que no pas amb Bedlam, quan hi havia més desig de buidar-se i menys ofici i els fills encara no havien introduït l'element frenètic a la seva vida: “Aquesta és estèticament més acurada, perquè la fatiga et fa treure el millor de tu mateix, i el mecanisme és invers: m'he acostat a la realitat, fins i tot la més banal, des del fantàstic.”
Eva Vázquez, publicat en el Punt-Avui 12.06.2016

10/6/16

Com ho veus?

Diari de Girona 10.06.2016
Com ho veus?”, va preguntar el periodista Lluís Falgàs al seu “antic col·lega” i ara president de la Generalitat, Carles Puigdemont. “Com ho veus?” era la pregunta que Falgàs havia fet en més d'una ocasió al Parlament de Catalunya a un altre eminent company d'ofici, Josep Maria Martí i Rigau, de qui ahir va presentar el seu llibreL'escó invisible ( Ara Llibres ) a l'Espai 22 de Girona, amb un ple absolut gràcies en bona part a la presència de Puigdemont, en funcions de copresentador, només un parell d'hores abans de l'acte d'inici de campanya de Convergència a Girona. De fet, a la primera fila hi havia el cap de llista Francesc Homs, entre el president de la Diputació i el delegat del Govern a Girona, al costat de la consellera Dolors Bassa i no gaire lluny de l'exconsellera Irene Rigau, “parenta” de l'autor, com s'hi va referir Falgàs a l'inici de l'acte, després de la introducció de Guillem Terribas.
Carles Puigdemont, Josep M. Martí, Lluís Falgas,
a l'Espai 22. Foto: X. Castillón.
Tornem a la pregunta “com ho veus?”. No calia especificar més. Puigdemont, que parlant d'excol·legues va aclarir que no ha perdut la mirada periodística (“Encara pago les quotes del Col·legi de Periodistes”), va dir: “Sóc optimista perquè venim d'una cursa de fons en què no ha defallit ningú, excepte alguns que han protagonitzat acords mutants: un petit entrebanc que ens servirà per agafar embranzida en el tram final, que recorrerem bé. Perquè els dos milions de persones que ens van donar suport no s'han donat de baixa i aquesta xifra creixerà després de les eleccions espanyoles. Tot dependrà dels resultats del 26 de juny, perquè se'ns mirarà molt, sobretot des de Madrid.”
Josep Maria Martí i Rigau ha estat cronista del Parlament des dels temps en què ni els taxistes no sabien on era i necessitaven la referència del zoològic, com va dir Falgàs. “Quan hi entra, ja no li demanen ni l'acreditació”, va dir l'editora Izaskun Arretxe, que va destacar la peculiaritat de L'escó invisible dins “l'allau de llibres que parlen del procés des de tots els punts de vista”. A partir de nombroses anècdotes i una informació de primera mà detallada i rigorosa, Martí ha construït “una crònica extensa, entretinguda però no banal, que val la pena llegir per veure què ha passat al Parlament des del 1980”, en paraules de Falgàs, que tot seguit va preguntar a l'autor què havia canviat en el món del periodisme parlamentari: “Moltíssimes coses, en part per les noves tecnologies, que fan que ara sigui gairebé impossible aconseguir una exclusiva. A més, ara ha aparegut més premsa de Madrid, amb un estil molt diferent, el dels micròfons empaitant, que ha obligat a posar tanques al Parlament. Nosaltres som més de la vella escola.” Com va afegir Puigdemont, “aquests observadors de la política a la manera clàssica, no apressada, són la banda sonora necessària per entendre millor les coses”.
Xavier Castillón, publicat en el Punt Avui 10.06.2016

8/6/16

La novel·lista sense límits

Mar Bosch. 
Mar Bosch presenta 'Les generacions espontànies' (Edicions del Periscopi) aquest dissabte a les 12 hores a la Llibreria 22 de Girona.
Després de guanyar el premi Casero amb l'onírica 'Bedlam' (Empúries, 2013), la gironina Mar Bosch Oliveras (1981) acaba de publicar amb Edicions del Periscopi –afegint-se, per tant, a una nòmina d'autors que inclou, per exemple, Liudmila Petruixésvskaia i David Foster Wallace– la novel·la 'Les generacions espontànies', prologada per Josep Maria Fonalleras. “Jo sóc com un bolet nascut en un temps en què ningú es podia imaginar l'existència d'espores”, diu la protagonista del llibre, Eva Botet, en un moment de la delirant entrevista amb el director de l'empresa en què aspira a ser contractada. I després li parla de pollets, ous i gallines, de cucs i cervatons, de vides que no semblen tenir una causa concreta, que són vides espontànies i punt. Tot és aparença, esclar. Louis Pasteur va demostrar al segle XIX que la teoria de la generació espontània és una fal·làcia i Botet, les seves peripècies vitals, només són una excusa per endinsar el lector en un seguit desituacions hilarants que, a banda d'enjogassar-lo, li mostren un grapat de vicis i misèries d'una societat que s'assembla força a la nostra.
“Les rosses que he conegut aquí són d'allò més variades; res dels clixés als quals ens tenen acostumats. Perquè miri que hi ha rosses que s'esforcen a perpetuar-los!”, li diu Botet al director general en un altre moment de l'entrevista. I afegeix: “ Una rossa amable, una de sarcàstica i diligent, mitja dotzena de bastant avícoles i mal follades”. L'espontaneïtat de la protagonista, que combina altes dosis d'ingenuïtat amb una evident mala bava, és una bona pista del que ofereix la nova obra de Mar Bosch. Sorpreses, per descomptat. I humor, molt d'humor. I també la constatació que l'autora concep la literatura com una festa on tot és possible. Les constants ramificacions de la trama, l'evidència que Botet no pot frenar-se quan la llengua li cavalca, la certesa que Bosch ha decidit explorar els seus límits o fins i tot demostrar que és una novel·lista sense límits, són raons més que suficients per endinsar-se en la lectura de 'Generacions espontànies'.
“El llicenciat i jo vam treballar molt intensament. També ens vam enamorar. Molt. Després ho vam deixar córrer tot, el projecte també. El vaig despatxar primer jo, que per això era l'emprenedora. Després em va despatxar ell, que per això era el que estimava menys dels dos”. Podria ser un microrelat, però només és una de les digressions de Botet, una de les moltes troballes d'una novel·la plena de girs inesperats, de coherència estilística i talent.
'Generacions espontànies'

serà presentada aquest dissabte (12h) a la Llibreria 22 de Girona.

Josep Pastell publicat a  Ara. Cat 08.06.2016
http://www.ara.cat/comarquesgironines/novellista-limits_0_1591640950.html?utm_medium=social&utm_source=facebook&utm_campaign=ara

6/6/16

El barri de Sant Narcís escolta Miquel Pairolí

La cerimònia de lliurament del premi literari, celebrada ahir, va incloure unes lectures d'homenatge a l'escriptor.

Miquel Pairolí  (1955 · 2011)
L'onzena edició del certamen literari del barri gironí de Sant Narcís es va afegir als homenatges a Miquel Pairolí que s'estan organitzant a les comarques de Girona, i es va dedicar al malaguanyat escriptor i cronista la cerimònia del lliurament dels premis, celebrada ahir a la sala d'actes del centre cívic veïnal. “És un homenatge i una reivindicació de la seva obra, segurament menys coneguda del que es mereix”, va resumir el coordinador dels premis, Lluís Gil, que va recordar el lligam de Pairolí amb els premis (en va ser jurat) i amb el club de lectura del barri, al qual va assistir per comentar alguna de les seves obres.
L'homenatge reivindicació va consistir en la lectura de fragments d'algunes de les seves obres, sota el títol genèric de No ha estat un somni, no, que precisament és el títol del text que va escollir el primer rapsode, Quim Curbet, després que l'escriptor i periodista Lluís Freixas fes una semblança de l'autor i la seva obra. Rere Curbet van llegir Guillem Terribas (Paisatge amb flames), Núria Martí Constans (Cera), Àngel Madrià (Octubre), Manel Mesquita (l'article publicat a El Punt 11-S), Fina Pairolí, germana de l'escriptor (Paisatge amb flames), Josep Pastells (L'enigma), Xevi Planas (Octubre), Oriol Ponsatí-Murlà (El convit), Carme Renedo (Octubre), Rosa Font (un poema seu inèdit, La rebel·lió de l'art, inspirat en Octubre) i Joan Ventura (un article de la secció L'escairedel diari El Punt). Precisament Ventura va anunciar que s'està preparant l'edició d'un recull d'aquests escrits.
A l'acte, al qual van assistir una cinquantena de persones, hi van ser també presents el regidor de Cultura de Girona, Carles Ribas, i el director dels serveis territorials de Cultura a Girona, Francesc Ten.

Premi per a un recull de relats

Jordi Masó, recollint el Premi. Foto: Quim Puig
L'escriptor Jordi Masó, conegut per la seva faceta de músic, ha estat el guanyador dels premis literaris de Sant Narcís, amb Obra pòstuma, un recull de relats que té de fil conductor la mort i el desig humà de transcendir. “És una obra brillant”, va concloure el portaveu del jurat, l'escriptor i periodista Josep Pastells, a l'hora de justificar la decisió, presa per unanimitat. Masó (Granollers, 1967) ha estat guanyador d'altres certàmens literaris. L'obra finalista ha estat Menú degustació, de David Valle, de Maçanet de la Selva. A aquesta edició dels premis s'hi havien presentat 26 originals. Aquesta xifra suposa un important repunt, després que l'any passat la participació va ser mínima, va remarcar el coordinador del certamen, Lluís Gil.
Ramon Esteban, publicat en el Punt Avui 06.06.2016

26/5/16

Literatura frec a frec

És un vertader plaer escoltar en boca de grans vendes del passat Sant Jordi, com Víctor Amela, Rafel Nadal, Martí Gironell i Núria Prades, els detalls sobre el procés de creació literària passat pel sedàs personal de cadascú. Els va reunir l'hotel Casa Anamaria d'Ollers (Fontcoberta) i van ser moderats per l'activista cultural i llibreter de referència Guillem Terribas. Els assistents van poder conèixer detalls com la vinculació familiar d'Amela amb Forcall, la documentada existència de Tomàs de Penarrocha, el Groc, amb una filla coetània del seu besavi, protagonistes de La filla del capità groc, que ell ha imaginat enamorats i amb un rerefons històric i familiar amb molt de pes. També, que l'espoliació de les pintures murals de Santa Maria del Mur, al Pallars Jussà, va ser la guspira que va motivar l'Strappo de Martí Gironell, en què novel·la aspectes reals, com la carta que un mestre de l'escola del poble va fer arribar a Puig i Cadafalch i a Folch i Torras, per denunciar aquesta agressió a l'art romànic del país. Al capdavall, és una gran reivindicació del passat històric i patrimonial i una reflexió sobre les conseqüències de la cobdícia.

Gironell, Amela, Nadal, Pradas i Terribas. 
Un monument a la plaça de Locorotondo (Itàlia) recorda, com en tants altres pobles europeus, els morts de la Primera Guerra Mundial. El fet que 21 duguessin el cognom Palmisano i que a la làpida d'un altre monument, aquest cop pels morts a la Segona Guerra Mundial, hi hagués una vintena de Convertini, va dur Rafel Nadal a escriure La maledicció dels Palmisano, que és una gran reflexió sobre el destí. I, finalment, la curiositat natural de Núria Prades –ella mateixa es va qualificar com la menys mediàtica, cosa que va generar un debat sobre si és una sort o un problema tenir aquesta etiqueta– pels paisatges que pot novel·lar, la va dur a escriure Somnis a mida, sobre les quatre generacions dels Magatzems Santa Eulàlia de Barcelona, on, curiosament, havia treballat el pare d'Amela.
I tornant a la creació. On hi ha tant de talent reunit flueixen les idees. I, per idees, la de Nada,l i tot plegat fruit de la reflexió sobre el paper de la literatura femenina. L'escriptor va qualificar de clau el paper de la intuïció femenina en els nivells de formació de les classes populars catalanes. La devoció per l'educació que ha transformat el país, segons ell, és matèria que cal homenatjar i plasmar en una novel·la. Una de les seves pròximes creacions?
Text i foto de Jordi Casas, publicat en el Punt-Avui.

Olga Brunner presenta el llibre «Eat & run»

La dietista Olga Brunner va presentar ahir a la Llireria 22 de Girona el llibre Eat & Run, una guia per saber escollir entre l'abundant oferta de begudes i barretes energètiques, entre molts altres productes, en el moment que l'afició a l'esport va decididament a l'alça. Brunner va estar acompanyada a l'acte per la fisioterapeuta i corredora Eugènia Miró i pel professor d'educació física i tècnic d'esports de muntanya Guzmán Sebastià.
Diari de Girona 26.05.2016. Foto: Llibreria 22

25/5/16

Albert Soler posa a ratlla el periodisme

Jorge Morales. Albert Soler, Josep Pastells
Segons Albert Soler, el problema del periodisme és que hi ha massa gent que aspira a un premi, un càrrec a l'administració o anar a àpats institucionals, «o a totes tres coses». És així que va explicar que les seves columnes siguin considerades una anomalia, quan haurien de ser «la norma». Soler va presentar ahir, a la Llibreria 22 de Girona, amb Josep Pastells, La família Joad a Disneylàndia, recopilació de columnes aparegudes en aquest diari.
Publicat en el Diari de Girona. Foto:Marc Martí.

21/5/16

El Memorial Sebastià Salellas tractarà del “fals mite” de la vella Europa

El Memorial Sebastià Salellas i Magret celebra aquest any la vuitena edició i la Fundació Tià Salellas, que l'organitza, ha programat un seguit d'actes destinats a reflexionar sobre el lema “La Vella Europa: un fals mite que s'esfondra”. Els organitzadors escullen any rere any temes de plena actualitat que consideren que poden entroncar amb la visió del món i el pensament que tenia Sebastià Salellas. El memorial el van presentar ahir Guillem Terribas i Lluc Salellas a la Llibreria 22 de Girona, i el seu títol no amaga pas que la crisi dels refugiats i la cohesió europea seran els principals eixos de debat.
Dimarts, 24 de maig, a les 10 de la nit al cinema Truffaut, es projectarà per primera vegada a Girona el documental Cançons d'amor i d'anarquia, amb la presència i intervenció del seu director, Carles Benpar, i del cantant Joan Isaac, un film estrenat l'any passat a Barcelona que repassa divuit episodis des de finals del segle XIX a París fins a la mort de Puig Antich, el 1974, sobre la història de l'anarquisme en cançons.
Guillem Terribas i Lluch Salellas durant la roda de premsa.
Foto: Joan Oller.
El dijous, dia 26, a dos quarts de vuit del vespre, a l'Auditori Josep Irla, es farà una taula rodona amb el tema El racisme, al xenofòbia i la islamofòbia a les portes d'Europa”, en la qual intervendran la comissionada d'Immigració, Interculturalitat i Diversitat de l'Ajuntament de Barcelona i antropòloga, Lola López, i la periodista Cristina Mas. El dissabte, dia 28 de maig, al Casal Independentista el Forn, César Rendueles presentarà el seu llibre Capitalismo canalla i pronunciarà una conferència.
Joan Oller, publicat en el Punt-Avui 21.05.2016



18/5/16

Una sàtira sobre la pàtria

Jordi Grau, presentador i Jordi Panyella, autor.
 Foto: J.G./ LLibreria 22
El periodista Jordi Panyella (a la dreta de la imatge) va presentar ahir a la Llibreria 22 de Girona el seu nou llibre, la novel·la satírica Infidels a la pàtria, al costat de Jordi Grau, director d'El Punt Avui. El llibre pren la forma d'un vodevil en què el president de la Generalitat es veu atrapat en un xantatge pel seu afer amorós amb una fervent espanyolista a pocs dies de convocar un referèndum per la independència del país.
Eva Vázquez, el Punt. Avui 18.05.2016

Dickens invita a renovar el poder meravellós de narrar

L'Univers Literari que organitzen diverses institucions i entitats de Girona estarà dedicat a l'escriptor anglès.  Les jornades, del 7 al 17 de juny, inclouen conferències, projeccions i un tast.

Sense la inacabable causa de Jarndyce contra Jarndyce que s'eternitza a la cancelleria del Londres victorià, probablement no hauríem entès tan bé el turmentat K. obscurament atrapat en un procés absurd. Sense Dickens, a Kafka li hauria faltat un pare, i un pare tendre i cruel que tant pot explicar-te contes a la vora del foc sobre orfes i avars redimits com advertir-te amb dit sever sobre els perills de la corrupció, la burocràcia i la inesgotable imbecil·litat humana.

Charles Dickens (Portsmouth, 1812-Gads Hill Place, 1870), el protagonista en aquesta edició de l'Univers Literari que Girona dedica des de fa tretze anys als grans clàssics de tots els temps, promet un autèntic festí. En la seva obra, hi caben des de la novel·la d'aventures a la picaresca, des del romanticisme a l'atmosfera gòtica i de terror, des del conte de fades al més complex dels Bildungsroman, des del quadre de costums a la vinyeta satírica, amb incursions no gens menyspreables en el filó narratiu del gènere policíac, el sentimental i, agafa-t'hi fort, fins i tot el libel marxista. Representant suprem de l'escriptor professional, llegit amb avidesa pels lectors que consumien setmana rere setmana els seus relats per entregues, Dickens va significar potser l'última oportunitat de gaudir de la meravella de narrar a Occident, abans que l'univers kafkià (i joyceà, i borgià) esmicolés la il·lusió en mil bocins.
L'Univers Dickens, organitzat per diverses institucions i entitats de Girona, proposa doncs un acostament a un dels clàssics més llegits encara avui, més traduïts i més versionats al cinema, amb adaptacions de Roman Polanski, David Lean, George Cukor o Robert Zemeckis. Les jornades, del 7 al 17 de juny, constaran de projeccions de pel·lícules inspirades en la seva obra, conferències, clubs de lectura i, com ja és tradicional en el cicle, un tast gastronòmic inspirat en el menú dels seus llibres (dia 7, La Mercè).
Entre els convidats hi haurà l'escriptor anglocatalà Matthew Tree, que parlarà de l'Anglaterra atòpica de Dickens (dia 7, La Mercè); el professor Xavier Pérez, que analitzarà la tradició fílmica que ha inspirat l'escriptor (dia 10, Museu del Cinema); la professora Vivien Greatorex, que tractarà de l'època victoriana a la llibreria Linguae (dia 13); l'historiador Jordi Grané Casellas, que parlarà al Museu d'Història de les dones treballadores en la indústria catalana, en confrontació amb l'imaginari del Londres dickensià (dia 15), i el traductor Miquel Casacuberta, que descobrirà a la Casa de Cultura els reptes de la seva traducció d'Els papers pòstums del Club Pickwick (dia 16). Pel que fa a les projeccions, el Truffaut ha programat per al dia 14 The invisible woman, que redescobreix l'amor secret de Dickens, i els més petits podran veure el dia 17 a la biblioteca Rahola el capítol de Les Tres Bessones en què troben Oliver Twist.
Eva Vázquez, publicat en el Punt-Avui 17.05.2016

*La Llibreria 22 hi participa amb un apartata dins la Llibreria i amb un aparador. També en la organització dels actes. 

17/5/16

Primera edició de Pujant les Escales

Núria Martí, membre del jurat, va oferir una xerrada sobre
com es construeix un relat literari. Foto: X. Castillón
L'Espai 22 es va omplir ahir per lliurar els premis del 1r concurs literari Pujant les Escales, organitzat per l'empresa Válida i la Llibreria 22. S'hi van presentar 72 originals. El primer premi va ser per a El replà, d'Alexandre Graupera; el segon, per a Principal primera, de Carla Costa, i el tercer, per a La pujada de l'escala, de Guifré Miquel.
Xavier Castillon, publicat en el Punt-Avui 15.05.2016

11/5/16

Lluís Pasqual i García Lorca, agermanats pel teatre

Lluís Pasqual i Pere García a l'Espai 22
Lluís Pasqual i Federico García Lorca van néixer un 5 de juny, amb mig segle de diferència, i el poeta i dramaturg andalús ha estat una presència constant, com si fos gairebé el seu germà gran, durant tota la vida i la llarga trajectòria teatral de Pasqual, que li ha dedicat el llibre De la mano de Federico ( Arpa Editores ), presentat ahir pel comentarista teatral Pere Garcia a la llibreria 22 de Girona. Garcia va destacar que l'assaig de Lluís Pasqual no és un llibre més sobre García Lorca, sinó “una obra entretinguda i plena de coneixements, molts de primera mà, i centrada sobretot en el teatre”.
Text i foto de Xavier Castillón. Publicat en el Punt-Avui 11.05.2016

2/5/16

En defensa de les llibreries

Catalunya s’endú un 20,7% de la facturació espanyola amb un model únic de llibreries per la seva capil·laritat.
Catalunya té 430 llibreries, onze menys que Andalusia i 195 menys que Madrid, que amb 625 establiments és el territori més atapeït de tot l’Estat. Aquesta és una de les dades que revela l’últim mapa de llibreries, encarregat el 2014 per la Confederació Espanyola de Gremis i Associacions de Llibreters (Cegal). “Som el 17% de població però facturem el 20% -explica Marià Marín, secretari tècnic del Gremi de Llibreters de Catalunya-. És un indicador de bona salut econòmica. El nostre volum és similar al de Madrid”. De les 430 llibreries n’hi ha una mica més del 30% d’agremiades -el 2014 eren 134-, però les que hi són representen el 80% de la facturació total.
Marín assenyala les següents singularitats del model català: “No hi ha municipi a Catalunya per petit que sigui que no tingui una petita llibreria, encara que es comparteixi amb la venda de premsa o d’articles de papereria. És veritat que no tenim la xarxa més densa de l’Estat, però a nivell de capil·laritat som segurament el primer territori”. Una altra diferència es troba en la importància del llibre de text: “A Espanya, el llibre escolar representa el doble de volum que a Catalunya. A la resta de l’Estat es viu més del mercat captiu que del lliure”. Per a Marín, la gran virtut del model català de llibreries és “l’accessibilitat -tenim les llibreries a prop- i la varietat de l’oferta”, que s’ha titllat d’excessiva en repetides ocasions. Un dels problemes estructurals del sector és la sobreproducció. “La crisi ha fet que es corregís una mica la situació -diu-. S’ha reduït el nombre de títols i també el tiratge”.
Patrici Tixis, president de la Cambra del Llibre de Catalunya, fa referència a dues particularitats més del model català: “El que el fa singular és, primer de tot, la capacitat d’adaptar-se a les necessitats de l’entorn. Tenim llibreries que volen ser molt pròximes als lectors i són sensibles al que demanen”. Tixis considera que, a més del vessant comercial, cal destacar “el servei” que fan als lectors: “Les llibreries s’han anat transformant en els últims anys i ara per ara se n’ha accentuat el vessant d’agent cultural”. Quim Torrent, director de Creació i Empreses Culturals de la Generalitat, també dóna la seva visió sobre la singularitat del model: “A Catalunya, la llibreria és alguna cosa més que una botiga de llibres. El model que hem de reivindicar és el dels establiments especialitzats, en què el llibreter, a més de botiguer, és un prescriptor cultural”.
On es venen els llibres?
Les llibreries representen un terç de la facturació total.
Si es consulta l’últim informe de comerç interior del llibre que anualment fa la Federació de Gremis d’Editors d’Espanya -el del 2014-, les llibreries representaven a tot l’Estat un terç de la facturació total. Això vol dir que dels 2.195,80 milions, gairebé 736 es van canalitzar a través de llibreries. A molta distància hi hauria les cadenes de llibreries (365,41 milions) i les compres d’empreses i institucions (330,14), que també estan molt per sobre dels hipermercats (185,65 milions) i dels quioscos (80,76). “Si fem una radiografia del cas català ens trobaríem que aquí les grans superfícies tenen un pes de venda molt elevat tot i que no són el tipus de comerç que més ven -comenta Marià Marín-. Les llibreries mitjanes i petites són cada vegada més fortes. Si comparem el nostre cas amb països com Anglaterra i Gal·les, on no tenen preu fix, veiem que allà aquesta tendència també és destacable. Fins i tot als Estats Units, encara que les grans cadenes de llibreries continuïn tenint un pes molt important, hi ha una proliferació d’establiments de proximitat i independents”.
La davallada en la facturació és fàcilment comprovable si es mira l’evolució en vendes a tot l’Estat entre el 2010 i el 2014. En llibreries s’ha baixat un 26,5% en aquest període, en cadenes de llibreries un 20,6% i en hipermercats un 34,3 %. La caiguda més notable és la que han patit els quioscos, que des del 2010 han perdut un 55,3% de la facturació. En aquest últim cas, la doble crisi -de consum i de model- ha tingut resultats devastadors.
Segons les dades de la Federació de Gremis d’Editors, la facturació de llibreries catalanes representava el 2014 un 20,7% del total de l’Estat, només per sota de Madrid, que facturava el 22,7% del total. A molta distància hi havia la tercera comunitat autònoma on es venen més llibres, Andalusia, que representa l’11,3% de la totalitat. Andalusia, però, té gairebé 8,4 milions d’habitants, i Catalunya només 7,5.

“El 2007 estàvem just a la punta del creixement, ens trobàvem en una situació molt bona -explica Patrici Tixis-. Hi ha hagut una mortalitat important de llibreries en aquest període. Trigarem molt a tornar on érem”. Segons el mapa de llibreries encarregat pel Gremi, el 2007 a Catalunya hi havia 642 llibreries. Set anys després, l’informe de la Confederació Espanyola de Gremis i Associacions de Llibreters mostra que el decreixement ha sigut notable: els 430 establiments actuals mostren que la davallada ha sigut de més de 200. Una de les assignatures pendents del Gremi de Llibreters de Catalunya és fer un nou mapa actualitzat “que defugi la inflació de dades” i que “poleixi la metodologia feta servir fins ara -afirma Marià Marín-. Tenim la sensació que el 30% de llibreries que apareixien al mapa del 2007 no són punts de venda de llibres”.
El present de les llibreries
El servei millora, però la diversitat és més petita
¿En quin punt està el sector, actualment? “Potser han obert noves llibreries últimament, però tenim menys metres lineals i una mica menys d’oferta pel que fa a la diversitat dels exemplars -afirma Marín-. És cert que les llibreries d’autor cuiden els fons, però tenen espais més reduïts i, per tant, no poden oferir-ne tant com si fossin establiments de dimensió mitjana”. El secretari tècnic del Gremi creu que “la capacitat de servei actualment és millor que fa uns anys, però hi ha una diversitat més petita”. A continuació fa una analogia amb els espais museístics catalans: “No tenim un Louvre, però sí que comptem amb una Fundació Tàpies, una Miró i un Museu Picasso. Això diu molt del nostre model”.

Des de l’inici de la crisi, el sector llibreter es queixa de la desatenció de les administracions. “Si abans del 2008 la inversió en el sector podia suposar un 8% -i, per tant, no érem un sector subvencionat-, fins al 2015 la inversió ha sigut pràcticament nul·la”, comenta el secretari tècnic del Gremi de Llibreters. L’única excepció seria el pla Llibreria Activa, que tenia com a objectiu la modernització dels establiments amb la finalitat de millorar els seus serveis. El 2012 s’hi van destinar 230.000 euros a tot Catalunya. Un any després l’Ajuntament de Barcelona va obrir una línia de subvencions a llibreries dotada amb 100.000 euros. “Si podem aprovar el nou pressupost al juny o al juliol tenim previst augmentar la dotació pressupostària per a llibreries -explica Quim Torrent-. Els ajuts a la modernització continuaran, però una altra iniciativa per fomentar la lectura serà regalar un val als nens que facin sis anys perquè puguin comprar un llibre i comencin la seva biblioteca personal”. Recentment, durant la presentació de l’últim estudi d’hàbits de lectura, el conseller de Cultura, Santi Vila, assenyalava també altres fronts d’actuació: “La dotació de biblioteques ha de créixer, tenim un dèficit important. Hi ha ajuts a la producció editorial que hem de corregir, i també la línia de subvencions a la traducció”.
Torrent recorda que l’Institut Català de Finances col·labora també en la transformació del portal Liberdrac, que des del 2012 donava servei a les llibreries interessades a oferir els llibres en format digital. “Libelista serà una plataforma digital de vendes, on es podran trobar títols en tots dos formats -diu Torrent-. No és un Amazon, sinó que es farà distribució dels títols a través de les llibreries. És una via més per acabar generant ingressos”.
Barcelona mira cap a París
El servei millora, però la diversitat és més petita
En el cas de la capital catalana actualment es treballa en un estudi que ajudi a fer un diagnòstic de la situació actual del sector. “El presentarem el mes que ve -avança Berta Sureda, comissionada de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona-. Volem ajudar l’actual model de llibreries perquè creixi i es consolidi, fixant-nos en el que estan fent a París. Allà l’ajuntament ha ajudat locals d’interès cultural perquè no perdin el seu espai en llocs cèntrics, tenint en compte que durant els últims anys molts d’aquests locals han acabat sent comprats per grans multinacionals”. Sureda fa una definició de l’actual mapa de llibreries barcelonines: “La diversitat hi és un tret important, però també l’especialització. Últimament han obert les portes llibreries que s’han convertit en centres culturals de proximitat. És important que puguin subsistir”.
Sureda reflexiona sobre el nomenament de Barcelona com a ciutat literària de la Unesco. “Aquest nomenament no s’ha de confondre amb un Any del Llibre: és per sempre -diu-. Això ens permet treballar a fons per articular el sector, per coordinar-lo i donar-li més visibilitat, i també per fer més presents els autors. Volem crear línies que ajudin la pròpia estructura sectorial, defugint les grans activitats i festivals, i volem potenciar la nostra projecció internacional: estem ben situats a l’Amèrica Llatina, però queda molt de camí per córrer en altres països”.
Amenaces potents
 Diumenge (24.04.2016) Joan de Sagarra, a la la Vanguardia parlava de "Llibreries Barcelonines" entre altres coses escrivia "Qui no ha robat mai un llibre! Jo era molt bo robant, però no només al Drusgstore del passeig de Gràcia sinó també a l'Áncora y Delfin, a la Diagonal. Avui dia les dues llibreries ja no existeixen... " i es queda tant tranquil i a més es pregunta perquè ja no existeixen...
*La pirateria i la poca presència de les humanitats a les escoles
“El repte més important que tenim és ampliar la base de lectors. Sembla molt genèric i no ho és -explica Patrici Tixis-. Hem d’aconseguir que cada cop hi hagi més gent que s’interessi per llegir”. L’últim informe d’hàbits de lectura i compra de llibres a Catalunya, presentat aquesta setmana, mostrava que el percentatge de catalans lectors el 2015 era del 66,3%. La mitjana europea, del 68%, encara queda a 1,7 punts. Tixis assenyala dos problemes importants, la “poca importància de les humanitats” a l’ensenyament i “la pirateria”, que fa molt mal al sector. La consultora GFK es va encarregar de fer l’últim informe sobre pirateria a l’Estat: “Es van fer 335 milions de descàrregues il·legals de llibres el 2014 -recorda Tixis-. D’aquestes descàrregues, només un 20% dels pirates admeten que comprarien els llibres”. El valor estimat del contingut piratejat és de 100 milions d’euros, una xifra que suposa el 12% de la facturació total.
Marià Marín assenyala que aquest percentatge que suposa la pirateria pot “ser la clau per passar de tenir beneficis a estar en números vermells”. Una última amenaça al sector que el Gremi ha detectat són “les males pràctiques comercials” en el llibre de text. “Es donen casos de competència deslleial i de pirateria -afegeix-, i de moment hi ha una gran impunitat pel que fa a les vendes il·legals. Cal actuar amb urgència, perquè es tracta d’una franja de mercat rellevant”.
Jair Domínguez a la Llibreria 22 de Girona

L’escriptor, que acaba de disparar set bales amb la novel·la Perímetre(Catedral), tria estirar-se sobre els taulells de la Llibreria 22. “Per què l’escullo? Per l’emplaçament: després de comprar el llibre que volies tens uns set o vuit bars esplèndids al costat per anar a llegir-ne les primeres pàgines i fer una copa. Pels treballadors: gent que sap de llibres. Què hi compro? Biografies d’escriptors i de músics. Sóc molt xafarder. M’interessen les vides privades”.
Jordi  Nopca publicat a l'Ara.cat 23.04.2016
 http://www.ara.cat/dossier/defensa-llibreries_0_1564043646.html