24/2/14

El codi moral del barri

Mercè Cuartiella, premi Llibreter 2012, publica ‘L'afer marsellès', una història de gent corrent afrontada a l'inconegut.

Mercè Cuartiella ha publicat quatre novel·les
i quatre  peces de teatre 
Foto: MANEL LLADÓ.
S'havia acostumat tant al tractament de jove promesa o d'autora desconeguda, encara que no és ni una cosa ni l'altra, que el dia que van comunicar-li que havia rebut el premi Llibreter 2012 per la seva tercera novel·la, Germans, gairebé bessons (Brau), s'ho va haver de fer repetir incrèdula unes quantes vegades. Els mitjans culturals del país devien quedar igualment en un tal estat de xoc, que ni un sol crític literari va fer cap ressenya del llibre, ni abans ni després de la concessió del premi. És clar que Mercè Cuartiella (Barcelona, 1964) l'havia publicat en una editorial modesta de Figueres, la ciutat on viu des de fa vint-i-cinc anys, apartada, doncs, dels circuits literaris dominants. No en parla, però, amb cap ressentiment. Pel premi Llibreter només té paraules d'agraïment, i respecte a la indiferència amb què va ser rebut als papers, s'arronsa d'espatlles: “No escric pas per fer mèrits, i com que no em sé promocionar, ja em sento còmoda en una posició al marge.” Des d'aquest retir voluntari, ha pogut treballar sense pressions en la seva quarta novel·la, L'afer marsellès, que acaba de publicar-li un segell, per primer cop, de gran distribució, Amsterdam.
Rafel Nadal, Mercè Cuertiella i la editora Izasku
Ibarretxe a la 22 durant la presentació.
Foto: Cristina Mora.
Com a Germans, gairebé bessons, també aquí hi ha una història de família al límit d'una caiguda, però Mercè Cuartiella ara ha volgut explorar, a través de les vicissituds de dues germanes de caràcters oposats, les vides corrents de la gent de barri i els vincles més afectius que intel·lectuals que les uneixen. “M'interessen les relacions que propicia l'ambient bigarrat de les ciutats, en què fora de la xarxa de proximitat del teu barri, no et coneix ningú”. A Sònia, la més desinhibida de les dues germanes, aquest anonimat li va bé, perquè afavoreix la seva preferència per les relacions efímeres i sense compromís, la seva aversió als lligams, les efusions sentimentals, la maternitat. Amb un codi moral propi ben poc ortodox, “a vegades vorejant la delinqüència”, serà temptada en un acte irreflexiu a implicar-se en una acció il·legal que la portarà fins a Marsella. La Mei, en canvi, acabada de separar, se sent desbordada per la situació. Necessitada de consol i d'estabilitat, haurà de fer l'aprenentatge de la seva pròpia independència al costat de la germana i els amics de joventut que l'acullen.
Els dos eixos narratius conflueixen en una insinuació de negocis tèrbols, però Mercè Cuartiella subratlla que no ha pretès fer cap retrat dels baixos fons: “Són gent de classe obrera, però no del lumpen. Personatges molt corrents, sense estudis, amb pocs diners, que treballen en un videoclub o un basar xinès i el món afectiu dels quals es concentra al barri, en la colla. Aquesta és la vida que porten milers de persones reals a les ciutats, per més que, vivint en la nostra bombolla de comoditats, creguem que tothom la comparteix.”
L'escriptora se sent molt més còmoda entre aquestes criatures “sense glamur” que no pas en un món idíl·lic d'arquitectes o advocats que un bon dia tenen no se sap quin estrany patiment. “Diguem que prefereixo una pel·lícula de Kean Loach a qualsevol capítol de Sexe a Nova York”, aclareix l'autora, que presenta el llibre avui a la Llibreria 22 de Girona (20 h).
L'afer marsellès indaga també en la frontera fràgil que separa el món de la seguretat de l'abisme davant el desconegut: “Dins la nostra zona de confort, pensem que tenim la vida blindada respecte a unes realitats que jutgem estranyes, però cal tan sols un petit moviment de l'atzar perquè entrem o bé en contacte amb el poderós propietari d'un iot o bé amb un presidiari.”
Eva Vázquez, publicat en El Punt-Avui 24.02.14

22/2/14

Els ‘Dies de frontera' de Pagès Jordà

L'escriptora Imma Monsó va ser l'encarregada d'obrir la gira de presentacions de l'últim premi Sant Jordi, Dies de frontera, del figuerenc Vicenç Pagès Jordà, ahir a la Llibreria 22 de Girona. L'autor va definir el seu llibre com una història de pares i fills escrita amb agilitat i jugant amb les formes de comunicació contemporànies.
El Punt-Avui 22.02.14 Foto: Manel Lladó

18/2/14

TOTES LES ESTACIONS DE FRANÇA d'Oriol Ponsatí-Murlà. Premi Casero 2012

El llibreter de la 22 ha triat la llibreria La Impossible, al carrer Provença de Barcelona, per presentar el nou premi Just Casero, que aquest any ha guanyat Oriol Ponsatí-Murlà, professor i editor de La ela geminada. Just abans de començar la roda de premsa es posa a ploure, com al vers de Josep Carner que dóna títol al llibre: ‘Totes les estacions de França‘ (Empúries). 

Josep Lluch, editor / Oriol Ponsatí-Murlà, autor i
Josep M. Fonalleras, presentador.
La novel·la parteix d’una notícia publicada al diari Ara, un d’aquells breus que hauria pogut redactar perfectament Fénélon. La nota explicava que en un treb regional al Sud de París van aparèixer vint quilos d’or dins d’una maleta i ningú no els va reclamar. A partir d’aquest breu, Ponsatí-Murlà ha construït una història breu però complexa en la qual un escriptor real i un altre de fictici llegeixen aquesta notícia al diari i pensen que aquest seria un bon tema per a una novel·la.
“Oriol Ponsatí-Murlà té una maduresa insòlita. Sap perfectament el que fa i el que vol fer i ho aconsegueix”, va dir Josep Lluch, editor de Proa, en presentar-lo  “Domina l’estratègia narrativa i es permet de jugar-hi. Totes les estacions de França és una nouvelle lúdica, fins i tot diria juganera, per evitar el terme ‘experimental’, que no hi escau perquè aquí l’experiment funciona”.
Ponsatí-Murlà accepta de retirar l’adjectiu ‘experimental’, que pot donar a entendre que es tracta d’un intent no reeixit o una cosa inintel·ligible. “La idea és que hi ha una ambició formal molt clara de jugar, però sempre pensant que el lector no hagi d’acabar patint les conseq¨ències d’aquesta recerca formal. Quan entro al Panteó de Roma no penso en la complextat del càlcul d’estructures que hi ha, sinó que em


J.M. Fonalleras a la 22 presentant el llibre el 22.01.14
sedueix la majestat de l’obra.”
Uns dies abans Ponsatí-Murlà havia definit la seva obra com un experiment, en unes declaracions recollides a Vilaweb, on deia: ‘Vist des de dins, des de l’obrador, amb Totes les estacions de Françahe provat de fer una mena d’experiment d’una certa complexitat formal, però sempre procurant que aquesta complexitat no es notés en la lectura final. És a dir, si molt convé, cada capítol de la novel·la es pot llegir com una mena de narració independent de les altres. Però, de fet, cada capítol construeix una trama que alhora s’autodestrueix, per acumulació. I això, és clar, només es veu si se’n fa una lectura de conjunt. El principal desafiament formal de Totes les estacions de França,doncs, consisteix a afirmar que passen una colla de coses i negar-ho alhora, per mitjà de personatges nous en cada capítol i alhora uns altres que ja han aparegut en capítols anteriors. Paral·lelament a la superposició de personatges, hi ha una superposició de veus narratives que també volen trencar el model de narració tradicional.’
‘El joc hi és molt controlat” insisteix Lluch. “Hi ha ganes de divertir-se i de fer divertir el lector. Hi ha episodis autònoms que són una mervaella i que es podrien aïllar com a contes. Això no treu al llibre el clima de misteri i el lector vol saber què passa amb aquesta maleta carregada d’or”.

 El Casero, un premi únic

Totes les estacions de França és el 34è premi Casero. “La llibreria i jo tenim la mateixa edat”, va dir Oriol Ponsatí-Murlà, que ara ha fet 35 anys. Guillem Terribas ha mantingut tots aquests anys la il·lusió per un premi que és molt més que un simple guardó. La concessió del Casero és cada any la culminació de tota una setmana d’activitats culturals. El palmarès del Casero és impressionant, l’han guanyat autors com Josep M. Fonalleras o Joan Daniel Bezsonoff que ara són escriptors de referència. Un de las grans virtuts d’aquest premi és la continuïtat del jurat, que ha donat al Casero un ‘gust literari’ i per tant una coherència estètica que no trobem en la majoria de premis, especialment els més ben dotats, on hi ha massa interessos en joc. El Casero és un premi amb un jurat de luxe, compost per Margarita Casacuberta, Josep M. Fonalleras, Imma Merino, Vicenç Pagès i Eva Vázquez.  El que dóna identitat a un premi literari no són els diners, sinó el criteri del jurat, que és el que pot acabar donant a un palmarès una continuïtat i una coherència. En aquest sentit, no és cap disbarat afirmar que el Casero és un dels únics premis de la literatura catalana.
Guillem Terribas, de la Llibreria 22
Terribas va anunciar que l’any que ve es manté el jurat, però canviaran dues normes de les bases. La primera és que les obres es podran imprimir per les dues cares, per raons de sostenibilitat. La segona és que la llibreria deixarà de retornar les obres als autors després del veredicte. “Cada any només les reclamen una o dues persones, però sempre coincideixen amb aquelles obres que algun membre del jurat no ha tornat, pel que sigui… és com un malefici que esperem eradicar d’una vegada per sempre”, explicava el llibreter de la 22., que va aprofitar el viatge a Barcelona per preguntar a l’editor si publicaria també l’obra finalista d’enguany, d’un autor de Blanes, Jaume Puig. L’editor va dir que encara no s’hi podia pronunciar.
Bernat Puigtobella. Publicat a El Núvol 18.02.14 http://www.nuvol.com/noticies/plou-a-totes-les-estacions-de-franca/

13/2/14

Antologia en català del xilè Bruno Montané

L'editorial gironina El Llop Ferotge va presentar ahir a la Llibreria 22 una antologia en llengua catalana de la poesia de Bruno Montané, destacat poeta xilè establert a Barcelona des de 1977. Amic de Roberto Bolaño, va ser a casa seva a Mèxic D.F. on es va fundar el moviment Infrarrealista que anys després Bolaño va immortalitzar a la seva novel·la de culte Los detectives salvajes, en la qual Montané inspira el personatge de Felipe Müller.
Diari de Girona. 12.02.14. Foto: Aniol Rasclosa.

11/2/14

Els setanta-set poemes de Montané

La llibreria 22 de Girona serà el marc un dia més de la presentació d'un llibre, avui, concretament, la del poemari Setanta-set poemes, escrit per Bruno Montané Krebs i editat pel col·lectiu El Llop Ferotge. A l'acte de presentació, que tindrà lloc avui, a les vuit del vespre, hi intervindran l'editor, Jorge Morales, i l'autor.
Bruno Montané Krebs va ser amic personal del malaguanyat Roberto Bolaño, al qual va inspirar per crear el personatge de Felipe Müller, que apareix a la novel·la Los detectives salvajes.
El Punt-Avui 11.04.14

8/2/14

Jordi Mercader presenta a la 22 la novel·la dels fets del Palau

El 1960 és per Jordi Mercader (Cartellà, 1956) un any transcendental en la història de Catalunya i per això hi situa l'acció del seu quart llibre, 1960. Quan els nois amb corbata no anaven a la presó(Columna), que és la seva primera novel·la. Hi narra l'operació Catalunya que Franco va endegar per estabilitzar l'Estat. També hi apareix Luis de Galinsoga, aquell director de La Vanguardia que tot sortint de la parròquia un diumenge del 1959 no es va estar de cridar, clar i castellà, allò de “todos los catalanes son una mierda”. I és clar, es descriuen els fets del Palau, aquells que van crear un mite: Jordi Pujol.
Jugant amb la realitat i la ficció, Mercader ha escrit una novel·la d'idealismes, política, traïcions, amors prohibits i desamors, joventut i del somni de construir un país. L'autor i periodista presenta avui, a les vuit del vespre, el seu llibre a la llibreria 22 de Girona. L'acte serà conduït pel també periodista Jordi Grau.

El 1960, novel·lat per Mercader.

El periodista i escriptor Jordi Mercader va presentar ahir al vespre a la Llibreria 22 de Girona el seu quart llibre i primera novel·la, 1960. Quan els nois amb corbata no anaven a la presó (Columna). En l'acte, presentat per Jordi Grau, l'autor va explicar que en concebre l'obra va barrejar realitat i ficció per narrar els fets del Palau.
Publicat en El Punt-Avui 07.02.14 i 08.02.14 per Jordi Camps Linnell

El socialista Jordi Mercader debuta en la novel·la amb Jordi Pujol de protagonista.

Jordi Mercader, que va ser cap de premsa de Maragall i que, per si no fos suficient tragèdia a ulls d'un convergent comme il faut, ha publicat un llibre on declara el seu amor pel Real Madrid ("Un blanc a la nació culer"), debuta en la novel·la situant a Jordi Pujol de protagonista de la seva opera prima. Mercader va presentar ahir a la llibreria 22 "1960: Quan els nois amb corbata no anaven a la presó", en la qual recrea els fets ocorreguts al Palau de la Música en aquella època.
Que quins eren aquests fets i quina aquella època? Barcelona, juny de 1959. El director de La Vanguardia, Luis Galinsoga, profereix la mítica frase "Tots els catalans són una merda" pel fet d'escoltar l'homilia en català en una església de Barcelona. Aquest incident origina una campanya molt activa contra el diari per part del grup de joves catòlics catalans liderats per Jordi Pujol. En un moment en què la dictadura de Franco intentava congraciar-se amb la societat catalana, això propiciarà la destitució de Galinsoga per part del Govern de Madrid. Aquesta victòria popular enfortirà l'oposició catalana al franquisme, i la motivarà a emprendre noves accions que culminen en els Fets del Palau de la Música, que va suposar la detenció de Jordi Pujol el maig de 1960 i la seva condemna a set anys de presó.
A partir d'aquí, és Mercader -nascut a Sarrià de Ter- qui agafa el timó. Més o menys com el va agafar ahir en la presntació que va omplir la Llibrera 22.
Diari de Girona 08.02.14 publicat per Albert Soler.Foto: Aniol Resclosa

4/2/14

Una ventafocs literària sense fada padrina

Dolores Redondo a la 22. Foto: Lluís Serrat.
Dolores Redondo, que va ser cuinera abans que escriptora, diu que li agrada molt que els altres gaudeixin menjant el que ella cuina i que li passa el mateix amb els llibres. Ahir, l'escriptora basca va presidir a la llibreria 22 de Girona un gran banquet en forma de presentació multitudinària dels dos primers llibres de la seva imparable Trilogia de Baztan: un banquet en què es notava que els comensals/lectors havien disfrutat moltíssim de la lectura d'El guardià invisible i El llegat dels ossos(Columna) i que en volien més i al més aviat possible. “No us puc dir quan sortirà la tercera part, només que la tindreu aquest any, però sí que us prometo que cada dia que trigui us compensarà”, va dir. Segons el vaticini del llibreter Guillem Terribas –i diu Redondo que ha encertat totes les prediccions que li ha fet–, la tercera part (Ofrenda a la tormenta, en castellà) es publicarà entre octubre i novembre i per Nadal apareixerà una edició especial amb les tres novel·les juntes, que com va insistir l'autora, són “la mateixa novel·la”.
La també llibretera Isabel Guilera i Berta Bruna, l'editora de Redondo en català, van reconstruir amb Terribas el fenomen d'El guardià invisible, que a pesar de ser gairebé el debut de Redondo –havia publicat una novel·la prèvia, sense cap repercussió–, es va publicar simultàniament en les quatre llengües oficials de l'Estat i de seguida també en molts altres països, fins al punt que ja està en marxa l'adaptació cinematogràfica, que es rodarà als escenaris reals de la trilogia: la vall navarresa de Baztan i la seva petita capital, Elizondo, que són ja llocs de peregrinació per als lectors més apassionats, a la recerca d'una foto amb els policies locals o dels pastissos tradicionals que descriu Redondo. Ella viu el seu èxit com si fos màgia: “Sóc una ventafocs, però no tinc fada madrina. M'he passat molts anys escrivint relats curts i literatura infantil, mentre buscava la meva pròpia veu literària.” L'ha trobat en aquesta novel·la negra d'intrigues, bruixes, mitologia i religions mil·lenàries, que en realitat parla sobretot de la família i el matriarcat, i dels sentiments i els dolors de les persones.
Xavier Castillón, publicat en el Punt-Avui 04.02.14

Dolores Redondo presenta dos llibres a la 22

Dolores Redondo va parlar ahir a la Llibreria 22 de Girona de les seves últimes creacions literàries, "El guardià invisible" i "El llegat dels ossos", que han sigut editades per Columna. Després de la xerrada de l'escriptora va tenir lloc una tertúila en la qual a més de la mateixa Redondo van intervenir-hi les editores Berta Bruna i Ester Pujol, així com part del públic assistent.

Diari de Girona 04.02.14.Foto: Marc Martí.

‘Historia del África negra precolonial', a la llibreria 22

El doctor i escriptor Manuel Corachán Cuyás (Sant Sebastià, 1938), prestigiós especialista en medicina tropical, presentarà avui el seu llibre Historia del África negra precolonial. La historia que occidente ignoró (Ed. +Bernat), a la llibreria 22 (20 h). Corachán, que durant 12 anys va exercir a Ghana, Tanzània i Papua Nova Guinea, serà acompanyat avui pel filòleg Josep Delgado.
Xavier Castillón, publicat en el Punt-Avui 04.02.14 

Entrevista a TV2 a l'autor sobre el llibre:.
 
http://www.isglobal.org/event/-/asset_publisher/nVsLg5I1q6UT/content/presentacion-del-libro-historia-del-africa-negra-precolonial-del-dr-manuel-corachan

3/2/14

Dolores Redondo presenta a Girona la ‘Trilogia de Baztan'

Després de l'èxit d'‘El guardià invisible', l'autora basca publica ‘El llegat dels ossos'

L'escriptora basca Dolores Redondo (Sant Sebastià, 1969) presentarà avui a la Llibreria 22 de Girona els dos primers títols de la Trilogia de Baztan, El guardià invisible i El llegat dels ossos(Columna ). Redondo participarà en una tertúlia amb Guillem Terribas, Isabel Guilera i les editores Ester Pujol i Berta Bruna (20 h). Després de regentar un restaurant, Redondo va debutar el 2009 amb Els privilegis de l'àngel, i el gener del 2013 va aparèixer El guardià..., l'inici d'aquesta trilogia de crims i misteris ambientats a la vall navarresa de Baztan, tot un èxit internacional de què ja s'han venut els drets d'adaptació cinematogràfica al productor de Millennium de Stieg Larsson.

Xavier Castillón, publicat en El Punt-Avui 03.02.14

25/1/14

L´obra d´un polític amb traça d´historiador

Joaquim Nadal presenta a Girona el seu nou llibre "Testimoni de càrrec"

Amb els focus posats sobre la seva etapa com a candidat a la Generalitat, cap de l'oposició i posteriorment conseller, Nadal ofereix en la seva nova obra un repàs a la seva trajectòria política en forma de dietari combinat amb textos d'assaig i anàlisi personal. 740 pàgines en les quals cita converses personals, sensacions i anècdotes que ajuden a crear un fil històric, carregat també amb referències a 1.800 persones i crítiques a "tothom i ningú".

Una obra que no és per quedar bé amb tothom, en la qual expressa males conductes per sempre sense increpar ni per faltar el respecte. Una idea que Joaquim Nadal va exemplificar ahir en la presentació del seu llibre Testimoni de càrrec a la Sala de Descans del Teatre Municipal de Girona, sobretot amb al·lusions constants a la poca afinitat amb l'exministra de Foment, Magdalena Álvarez, en la seva etapa de conseller a la Generalitat. Una etapa en la que l'exalcalde de Girona i exconseller de Polítiques Territorials i Obres Públiques (PTOP) va ressaltar la relació dels 15 bolígrafs, que resumien el nombre de tractes firmats entre Foment i la Generalitat en matèria d'infraestructures enmig d'una "relació tempestuosa" entre les dues administracions. És tan sols un dels elements d'una obra "d'un polític amb traça d'historiador".
Foto: Salvador García-Arbós
Així va definir el nou llibre de Nadal el company i amic Joan Manuel del Pozo, exregidor a Girona, exdiputat al Parlament i exconseller d'Educació. En la seva presentació va remarcar la riquesa d'una obra amb una gran varietat de gèneres que repassa l'etapa del Nadal polític, alhora que va destacar que "carrega contra tothom i contra ningú. No hi ha ase dels cops".
I si bé el contingut d'aquesta obra no està pensat per ser una crítica cap a ningú, sinó que per forma de dietari i assaig repassa la trajectòria de l'exconseller, durant la seva exposició Nadal va carregar durant una bona estona contra l'exministra Magdalena Álvarez. De la relació entre titular de Foment i el del PTOP, va destacar episodis com la declaració d'un excés de pressupost destinat a terres andaluses ("Nos hemos pasado tres pueblos"); l'intent d'Álvarez per evitar el pas del TAV pel centre de Barcelona o una tensa trobada en el marc d'una cimera hispano-francesa.


No va ser l'única referència directa a personatges de l'escena política. Del Pozo i Nadal també van citar un fragment de l'obra en la que es reprodueix una conversa amb Jordi Pujol, en la que l'expresident li recriminava el pacte a quatre bandes (PSC, ERC, PP i ICV) per situar a Joan Reventós com a president del Parlament de Catalunya al 1995.
Converses, anècdotes, agenda i història política que farà "les delícies dels historiadors", tal com va reflectir el propi Nadal, són alguns dels elements que es troben dins d'una obra que es va presentar ahir davant de més d'un centenar de persones a Girona.
Una ciutat que l'exalcalde i exconseller va considerar la seva salvació. "Una de les coses que m'ha ajudat a aguantar tants anys ha estat el no viure a Barcelona i viure a Girona. Veure la casa que em va veure créíxer", va afirmar davant d'un públic entre els que es trobaven germans, amics i membre de l'escenari polític com Anna Pagans, Pia Bosch o Àlex Sáez.
L'obra repassa l'àmplia trajectòria del polític però posa el focus sobre la seva etapa com a candidat a la presidència de la Generalitat, la posterior a l'oposició i les dues legislatures com a conseller. Vivències personals i moments històrics com les dificultats per confeccionar una llista, les reunions Carod-ETA, la crisi del Carmel, el "tsunami" del 3% o moments durs com la malaltia de Maragall. "Una obra monumental, extensa i intensa", tal com recollia el ponent Joan Manuel del Pozo.
Robert Van Eeckhout, publicat en el Diari de Girona 25.01.14
 

Memòries sense tentines

Joaquim Nadal evoca a 'Testimoni de càrrec' vint anys crucials de la seva dedicació a Catalunya
 
Al pròleg del seu nou llibre, de quasi 800 pàgines i publicat per Proa a la col·leció 'Perfils', Quim Nadal ja adverteix el lector que hi trobarà "més biografia que literatura", que ha escrit "més informació des de la subjectivitat que creació". L'historiador i polític gironí —amb un currículum tan extens que esmentar-ne només els càrrecs mes destacats allargaria aquest paràgraf una dotzena de línies— també informa que l'obra va néixer "a partir d'una idea modesta amb la transcripció dels dietaris polítics de 1993 a 1995" i que més endavant "vam pensar amb els editors que tenia més sentit ampliar l'àmbit cronològic per buscar el pont amb el moment present".
Llibertat i sentit crític
Un cop retirat de la primera línia de la vida política, Nadal sabia que "guanyaria llibertat i sentit crític". No era cap afirmació retòrica. L'altre dia [passem un moment a la més estricta actualitat] va afirmar que, si no es troba una solució pels tres proscrits a l'última fila, el PSC està "més a prop que mai d'un punt de ruptura". Aquestes declaracions, realitzades dijous durant la presentació de 'Testimoni de càrrec' a Barcelona, confirmen el que escriu al primer capítol del llibre: "Ara em puc mirar les coses sense tanta implicació i amb un punt més de distància". llegir més a
http://www.ara.cat/comarquesgironines/Records-tentines_0_1072692907.html
 
Josep Pastells, Ara.comarques : Foto: Josep Pastells 25.01.14
 
 

19/1/14

CASTELLET, Josep Maria.

Xavier Folch., J.M. Castellet i Modest Prats a la 22.
La seva sola presència fonamenta una cultura. L'alimenta, la fa pròspera, perquè inclou noves veus, i la fa sòlida, perquè recupera les veus anteriors amb un nou alè. Aquest és per a molts de nosaltres el llegat de Josep Maria Castellet. Una herència que és, sobretot, intel·lectual i moral, i que és també una guia de lectura i una norma de comportament civil. Una herència literària de primer ordre que ens ensenya a llegir, que ens explica què és exactament la literatura i quins són els seus plaers i les seves servituds. Una herència que és, per al país, un tresor que ens ha fet ser, a tots, més cultes, més sòlids. Una herència que, per als amics i coneguts, és una taula on el menjar i el beure, amb la ironia, la distància, esdevenien joia de viure i civilització. Ara, dialoguem ambCastellet, alt i britànic, calmat i august, savi, com ell ho va fer amb els seus morts, a través d'unes paraules que l'evoquen.
«Amb en Josep Maria hem pensat de venir a Girona». Era enXavier Folch que trucava. Ens mobilitzàvem. L'excusa era un llibre, i l'objectiu, tornar-nos a veure. Recordo una tarda de primavera del 2008. Presentava el seu Dietari de 1973. Me'l mirava, el nas punxegut, la barbeta, les taques a la pell. A ell, i a en Xavier, i a enModest Prats. Baluards d'un temps que se'ns clivella. Una festa de la intel·ligència, de l'amor per una llengua. Emotiva i lúcida, neta com aquest capvespre ataronjat de gener.
Josep M. Fonalleras, publicat en El Periódico 10.01.14

G.Terribas,N. Comadira,M. Prats, X. Foch, Q. Nadal, J. Nadal
i Josep M. Castellet, Octubre 2011
Cadascú deu haver tingut, al llarg de la vida, una experiència similar. O més d'una. És fruit de les persones, però també de les circumstàncies, d'una determinada percepció que il·lumina aquell moment i no pas d'altres. A mi, per exemple, em va passar fa molts anys en una conferència de José María Valverde a la Universitat de Girona, quan encara no era universitat sinó Estudi General. Era una nit d'hivern i el filòsof parlava en una de les antigues aules del seminari. Sobre literatura i ètica. És probable que ara no recordi el contingut exacte d'aquella lliçó, però sí que recordo un detall fonamental: la sensació que el món s'havia aturat en aquell precís instant, en aquella sala freda de la ciutat freda. Ho diu amb precisió Vinyoli a Sunt lacrimae rerum: “Tot giravolta com en un parc d'atraccions, / però tu i jo vivim al botó de la roda, / on és imperceptible el moviment.”
També em va passar una altra vegada. Presentaven un llibre de Josep Maria Castellet a la llibreria 22 de Girona. Ell hi era, i també en Modest Prats i en Xavier Folch. Tots tres, riallers, parlaven de llengua, d'escriptors, d'anècdotes, de cultura, de país. Tampoc no recordo els detalls amb precisió, sinó el tarannà de tots tres, una esplèndida escenificació d'aquella inútil utilitat de les lletres, que ens acosten a un coneixement de nosaltres mateixos que no hauríem ni tan sols copsat sense l'ajut del fragment d'una novel·la o dels hemistiquis d'un vers. De fet, Castellet tenia aquesta virtut. Cada xerrada, informal o no, cada àpat compartit (fins i tot aquell d'El Bulli, quan es va aixecar de sobte, a la frontera del vuitè o novè plat, i va exclamar: “¿Aquí no es menja calent?”), cada una de les seves presències, imponents i sàvies, feia que et sentissis al botó de la roda. Perquè tenia coses a dir, perquè les deia amb elegància i perquè, intel·ligent i sensible, les carregava de sentit.
Josep M. Fonalleras, publicat en El Punt-Avui 17.01.14

EL MEU CASTELLET
A Josep M. Castellet el vaig conèixer, ja fa molts anys,  en uns dinars que edicions 62
A la 22 el dia de la presentació del llibre
 "Girona, llibre de records".
organitzava abans del Sant Jordi i en Castellet, que n'era l'editor en cap,   durant les postres ens informava de les novetats més atractives d'aquell Sant Jordi. En el dinar hi assitien alguns autors, que presentats per en Castellet, defensaven i explicaven anècdotes del seu llibre. En Castellet ens informava d'aquells llibres que o bé eren traduccions o els seus autors no havien pogut venir. Era molt interessant veure i sentir a Castellet de la manera com anava desglossant  cada un dels títols que havia triat i editat. També s'ha de dir, que tot plegat,  se'ns feia llarg i monòton. Aquests dinars és van deixar de fer, quan  a en Castellet va passar a segona línia de 62 i el van anomenar President del grup,fins a la seva recent mort. Castellet, amb aquest càrrec més honorífic que de "poder", fou respectat, admirat i escoltat,  per la gent de la casa i pel mon editorial. I, també, va ser el principi d'una sèrie de canvis a edicions 62.
Durant aquells anys, la nostra relació va ser pràcticament nul·la. Alguna discreta salutació, una petita broma i poca cosa més. La meva opinió d' ell era la d'un personatge "important", però una mica distant i arrogant.
Però no ha estat fins els darrers anys i molt a través de Xavier Folch, amb les seves diverses visites, ja sigui per presentar un llibre, per saludar a els amics, anar a veure a Mossèn Modest Prats o rebre un Premi, que  vam tenir  una relació més propera i efectiva, que he descobert a en Castellet com un home savi, agradable, atent. Molt preocupat pels canvis i l'agressivitat del mon actual de l'edició. "Cada vegada que vaig al despatx d' edicions 62 (hi anava una o dues vegades per setmana) hi veig un munt de llibres nous. No sé com els poden llegir i editar correctament tants de llibres...", em deia un dia mentre fèiem temps per començar la presentació d'un dels seus llibres.
 La darrera vegada que vam estar junts,  va ser el dia 5 de juliol de 2012, a la 22, per presentar, juntament amb en Narcís Comadira i en Xavier Pla, la edició revisada de l'obra de Josep Pla, "Girona, un llibre de records". Castellet va estar molt obert i emotiu recordant el llibre, Girona i sobretot, a Josep Pla. Com sempre, va venir acompanyat de Xavier Folch i vam anar a sopar, al costat de la Llibreria, en el Balco. Tinc molt present les tertúlies de sobretaula, el seu somriure, la seva amabilitat i senzillesa que va anar guanyant amb el temps i amb la edat.
Penso que amb els anys Castellet, es va humanitzar. Aquell pal d'home,  elegant, seductor, llarg i tort com la torre de Pisa, la experiència, la vida i la mort el va fer més sociable i menys arrogant.
Tot un tipus el Senyor Josep Maria Castellet. 

Guillem Terribas 

15/1/14

Lacuesta presenta ‘Librerías',de Jorge Carrión, a la 22


El director de cinema gironí Isaki Lacuesta presentarà avui a la Llibreria 22 de Girona (20 h) el llibre Librerías, de Jorge Carrión (Tarragona, 1976), que va quedar finalista del 41è premi Anagrama d'assaig. Carrión planteja en el llibre una cronologia del desenvolupament d'algunes de les principals llibreries del món al llarg de la història.
Xavier Castillón, publicat en el Punt-Avui 14.01.14  Foto: Llibreria 22
Vídeo de la presentació http://youtu.be/VLvrFTje1fw

7/1/14

Vint minuts al Rien de Rien

Carmen Amoraga (Premio Nadal 2014) junto a Albert Villaró, ganador...Es tradició als premis Pla i Nadal que les autoritats facin una copa al bar de l'Hotel Ritz (que actualment és el Palace). Baixen per les escales del bar Rien de Rien en fila índia. L'espai és estret, sembla un club clandestí. S'hi estan vint minuts i quan consideren que ja han compartit prou confidències surten de les entranyes del Ritz i donen així inici a la nit literària. La web corporativa de l'hotel diu sobre el Rien de Rien: "És un bar de tradició anglesa. Fustes nobles i confortables... Música jazz".
Els polítics surten d'aquest cau de música negra per a rics com si es tractés d'un equip de futbol sortint dels vestidors. La primera, actuant de portera, és la delegada del govern, Llanos de Luna, elegant com cap altra convidada. La segueixen concentrats en la tàctica Ferran Mascarell i José Montilla. Xavier Trias i Jordi Vilajoana apareixen junts. Darrere hi van el regidor del PSC Jordi Martí, un grup d'esposes, dos agents de seguretat i els cambrers. José Manuel Lara Bosch, Artur Mas i Núria de Gispert han pujat amb l'ascensor. Privilegis del protocol. La seva arribada ha estat més sui generis. El més matiner ha estat Jordi Vilajoana. José Montilla ha irromput en escena caminant, seguit de dos nois en patinet que no tenien cap vincle amb ell però que m'han confirmat que els feia gràcia patinar darrere d'un expresident. L'altre pes pesant que ha comparegut caminant, o com a mínim sense fer ostentació de cotxe oficial, ha estat l'alcalde de Barcelona. Tot plegat és documentat amb telèfons i càmeres de fotos per part de dues famílies de turistes russos que no acaben d'entendre què passa al seu hotel.
Encara més informal se m'ha presentat Sebastià Alzamora. L'articulista de l'ARA, escriptor i membre del jurat del premi Pla, sortia al carrer a fer cigarrets -Marlboro, ha volgut precisar- perquè, segons m'ha dit, l'ajuden a concentrar-se per deliberar. Entre tanta estrella de la cultura local destaquen les noves patilles que llueix Genís Sinca, el guanyador del Pla del 2013. Aprofitant les dimensions de les patilles, el llibreter Guillem Terribas em relata uns capítols de la sèrie Curro Jiménez.
La decoració de les taules és rica en detalls nadalencs, també per les espelmes dels centres, que són d'Ikea. Il·luminats per Ikea parlo amb Albert Villaró. M'ensenya la petaca de whisky amb la qual brindarà pel premi Josep Pla. Li demano què haig de fer per ser andorrà si les coses es posen peludes a Catalunya aquest any 2014. Em suggereix que em faci capellà i m'anima a fer-ho perquè els andorrans són molt pacífics: el seu darrer mort per contesa armada va ser al segle XIV, en un conflicte ramader amb la Cerdanya.
Cristian Segura, publicat a Ara.cat
Foto: Efe.
* ALBERT VILARÓ guanydor del Premi Josep Pla amb l'obra " Els ambaixadors"
* CARMEN AMORAGA guanyadora del Premi Nadal amb l'obra "La vida era eso"

4/1/14

La Llibreria 22 té un nou aparador dedicat a l'art

La Llibreria 22 de Girona inaugurarà demà a les 20 h el projecte artístic (A)parador, que, coordinat per l'Associació Ad'Art, convertirà un dels aparadors de la llibreria del carrer Hortes en un espai d'exposició
Cristina Cervià, amb l'artista Sebi Subirós.
Foto: Martí Bielsa.
obert a diferents disciplines artístiques i a creadors locals i forans. La proposta va sorgir del creador saragossà resident a Girona Pierre D. La i s'estrena demà amb la mostra Embarbussat del figuerencSebi Subirós. Per fer propostes d'exposició:aparador@adart.cat.
Xavier Castillón, publicat en El punt-Avui 02.01.14 


Sebi Subirós estrena l´aparador d´art de la
Foto: Marc Martí
Llibreria 22

L'artista convidat Sebi Subirós va estrenar ahir una nova inciativa de la Llibreria 22 de Girona que consisteix a convertir en una galeria d'art un dels seus aparadors. La idea és fer exposicions tant d'artistes locals com forans, generant així intercanvis i experiències entre uns i altres. Les exposicions tindran la durada d'un mes. Les temàtiques seran lliures i quedaran a mans de l'artista, que pot jugar amb totes les possibilitats que permet l'espai. (aparador@adart.cat).

Publicat en el Diari de Girona 04.01.14