Cristina Cervià i Meritxell Yanes són les promotores del projecte, que dirigirà Rafael Spregelburd, autor del text.
Mentidera Teatre és la primera companyia gironina que guanya el IV Premi Quim Masó a Projectes de Producció Teatral, que arriba a la quarta edició, amb el projecte TOT. Ahir, a la sala La Planeta, en un acte presentat per l'escriptor Josep Maria Fonalleras i en què l'actor Pere Arquillué va dir poemes de Gabriel Ferrater, la companyia va explicar alguns detalls de la producció. El text és de l'argentí Rafael Spregelburd, que també serà el director, i en el repartiment hi són les mateixes Yanes i Cervià, a més d'Oriol Guinart, David Planas i Antoni Gomila. Les dues actrius, Guinart i Planas ja van treballar amb Spregelburd a Lúcid, una producció de La Planeta que va obtenir un èxit notable pel qual Cervià va guanyar el premi de la crítica a la millor actriu.
L'estiu del 2006, Cristina Cervià, Meritxell Yanes, Oriol Guinart i David Planas van agafar els trapaus i es van passar un parell de mesos a l'Argentina assajant Lúcid amb l'autor i director Rafael Spregelburd, màxim exponent del que ell mateix anomena la «dramatúrgia catàstrofe», i un dels dramaturgs i directors contemporanis més interessants. El resultat d'aquella experiència, promoguda per Mentidera, produïda per la sala La Planeta de Girona i que es va estrenar en el marc de Temporada Alta aquell mateix any, va ser un dels millors muntatges del teatre català dels darrers anys, que va obtenir dos premis de la crítica, a la millor actriu i al millor text. Sobre aquest precedent tan positiu ha nascut TOT, el projecte guanyador de la quarta edició del premi Quim Masó, dotat amb 30.000 euros, amb un parell de diferències remarcables: en aquesta ocasió la tasca de producció no és de La Planeta, sinó de la companyia gironina Mentidera Teatre, aliada amb la manacorina Produccions de Ferro; l'altra és que al repartiment de Lúcid, que repeteix íntegrament a TOT, s'hi afegeix un altre intèrpret, Antoni Gomila, actor, gestor cultural i responsable de Produccions de Ferro.
El jurat del Premi Quim Masó, format per Àlex Rigola (Teatre Lliure), Begoña Barrena (El País), Toni Casares (Sala Beckett), Pere Puig (La Planeta) i Salvador Sunyer (Temporada Alta), a més del secretari, Guillem Terribas (Llibreria 22), després d'una primera deliberació sobre la quinzena d'obres presentades, en una primera votació van determinar que passarien a la segona votació La dona que perdia tots els avions (Josep M. Miró, Didascàlia Produccions), Sé de un lugar (Ivan Morales, Cia. La Fantàstic), El biògraf (Marc Angelet, La Guapa Teatre), TOT (R. Spregelburd, La Mentidera Teatre), El bosc (Daniela Feixas, La Troca) i Èdip rei del pop (Marta Gil, Cia. Èdip Rei del Pop). En la segona votació van passar El biògraf, El bosc i TOT, guanyant aquesta darrera. El jurat, segons va explicar en l'acte celebrat ahir Begoña Barrena, va voler fer una menció especial respecte dels altres dos projectes finalistes, que va valorar molt positivament.
Moment emotiu
El moment emotiu de la nit, després de la matisada intervenció de Pere Arquillué dient Ferrater i de la desimboltura de Josep Maria Fonalleras, el van protagonitzar Cristina Cervià, actriu d'El Talleret de Salt i per tant amb una vinculació molt estreta amb Quim Masó, i Mercè Frauca, vídua de Masó, que va ser qui va fer entrega del premi a l'actriu. Cervià va comparèixer a l'escenari de La Planeta acompanyada d'Oriol Guinart, David Planas i Meritxell Yanes, i va explicar que a l'octubre marxen cap a Buenos Aires a assajar amb Spregelburd, nom amb el qual, per cert, Guillem Terribas de poc que no es fa un esquinç a la llengua en intentar pronunciar-lo quatre vegades, i totes malament. «Ens van quedar ganes de repetir experiència després del Lúcid, per això el vam festejar i li vam preguntar si tenia algun text que s'adigués al nostre perfil», va dir Cervià, que va explicar que la peça s'estrenarà a Temporada Alta, després farà una estada al Teatre Principal de Palma, anirà a Manacor, i l'objectiu és trobar una sala a Barcelona, que és, segons Cervià, «el més difícil i arriscat». El Premi Quim Masó el patrocinen l'Ajuntament de Girona, la Diputació, l'Assessoria Ribas-Álvarez i Bitó Produccions, i hi col·labora l'Obra Social de Caixa Girona.
Tres relats breus
TOT és un espectacle que la companyia de Rafael Spregelburd, El Patrón Vázquez, va estrenar al Festival Internacional d'Autors i Ideologia, que es va celebrar al Schaubühne de Berlín (la sala d'avantguarda teatral més representativa d'Alemanya i de referència a Europa) el març de l'any passat. El text, que Spregelburd va escriure per encàrrec del teatre berlinès, s'estructura en tres relats independents, i en cadascun d'ells es desenvolupa un tema, que té forma d'interrogant: Per què tot estat esdevé burocràcia?, Per què tot art esdevé negoci? i Per què tota religió esdevé superstició? Els tres relats comparteixen alguns personatges per tal que, malgrat que són independents, conservin nexes dramàtics i, segons l'autor, «diluir l'impromptu discursiu del tema sobre el qual gira l'espectacle: la afirmació d'idees». En la primera història, uns buròcrates decideixen cremar la seva oficina, sense arribar mai a capir-ne el per què; en la segona, uns parents s'enfronten entre ells de manera acarnissada en transformar-se en obres d'art algunes de les seves pertinences; i en la tercera història, un bebè malalt desencadena, durant una tempesta, tots els terrors ancestrals i inexplicables.
Publicat a El Punt 11.05.10. Text i fotos: Dani Chicano.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada