El cineasta presenta la seva primera novel·la, ‘El crit de les ultracoses', avui a la Llibreria 22 .
S'inscriu entre el gènere policíac i la ciència-ficció, amb referents cinèfils.
Com
tants altres que van viure amb intensitat cinematogràfica la seva
joventut –en el seu cas, la gloriosa dècada dels vuitanta–, David Callahan Ruiz (Figueres, 1976) ha impregnat la seva primera novel·la, El crit de les ultracoses (Curbet Edicions), amb un munt de referències cinèfiles. Algunes d'elles, tan interioritzades que ni ell les ha sabut detectar.
No
és el cas, però, del protagonista, l'inspector dels Mossos d'Esquadra
Raül Costa, que viu des de fa temps en una espiral d'autodestrucció en
què l'alcohol sembla ser el seu millor aliat. Tan bon punt llegeixin la
seva presentació, molts hi detectaran les semblances gens dissimulades
amb aquell antiheroi bastard, de nom Joe Hallenbeck, que Bruce Willis va
immortalitzar al film de culte L'últim boy scout (Tony Scott, 1991). A diferència d'aquell desgraciat entranyable, el seu parent
gironí, Raül Costa, aquí amb l'ajuda del seu company, l'inspector Quim
Brava (formant així la parella Costa-Brava), haurà de fer front en pocs
dies, no pas un clan mafiós de Los Angeles, sinó a una invasió
extraterrestre a la Girona actual que, segons sembla en les seves
primeres hipòtesis, actua a través de les ones televisives. Com bé es
planteja, potser no ha triat el millor moment per deixar de beure.
No
sabem si també està abocat a l'ampolla o si la seva vida personal és
tan desastrosa com la d'aquests personatges de ficció –tampoc ens
interessa–, però sí que sabem que David Callahan Ruiz s'hi sent
identificat. “Sobretot per l'humor i el cinisme que destil·len, per molt
malament que els vagin les coses”, reconeix. Encara més: sobre l'humor,
un recurs que va impregnant la trama a mesura que avancen els
esdeveniments, Ruiz té clar que “és la millor arma que hi ha per
afrontar la vida”.Fan confés tant de La invasió dels lladres de cossos (1956) com del remake La invasió dels ultracossos (1978), de les quals parteix, reconeix que, més enllà del pur entreteniment que ofereix la novel·la, també volia oferir una doble lectura com la que es desprèn del film original de Donald Siegel. “Les ultracoses remeten a aquest estat de conformisme estrany que impregna la nostra societat, al meu parer massa passiva contemplant com el sistema s'ensorra”, detalla, i hi afegeix que les “ultracoses” invasores podrien ser perfectament, doncs, aquells què vols fer-hi! que tant sentim aquests dies.
De ciències i lletres
El crit de les ultracoses
ha estat guardonada amb la menció especial en el premi UPC de
ciència-ficció 2014, un guardó que a l'autor li va fer molta il·lusió,
sobretot pel fet que un jurat de gent de ciències connectés amb una
història d'un paio de lletres, segons confessa. El llibre es presenta
avui (20 h) a la Llibreria 22.
‘Sant Martí', un nou ‘festí de sang'
Realitzador d'un
grapat de bons curtmetratges i la popular sèrie web Scalletti: Girona
connection, David Ruiz va rodar juntament amb el vidrerenc Albert
València el llargmetratge concebut amb vísceres, suor i llàgrimes Festí
de sang (2008). Set anys després, el duo s'ha tornat a col·locar rere
les càmeres per concebre el seu segon llarg, Sant Martí, una nova aposta
pel cine de gènere, en aquesta ocasió un encreuament entre el slasher
rural i una road movie, esquitxat de gore però també de grans dosis de
comèdia negra. Una producció de “gènere Ç” –“hauríem de dir «Z», però és
catalana”, remarquen– que està pràcticament enllestida després de
l'intens rodatge que ha tingut lloc fa uns dies a les Mines d'Osor,
reconvertides per l'art de la ficció en el poble fictici de Sant Martí,
on els joves protagonistes viuran terribles experiències. Entre els
intèrprets destaca la presència de Joan Massotkleiner, que, malgrat que
interpreta un paper secundari, avancen que els ha regalat un verdader
“màster d'actuació”. La pel·lícula, sense data d'estrena, ha estat
produïda pels mateixos directors amb ERAM Medialab i DDM Visual, així
com amb l'aportació d'una cinquantena de micromecenes.
JORDI CAMPS LIONNELL, publicat en el Punt-Avui 14.04.15
Imatges de la presentació a la 22. Fotos: arxiu de la LLibreria 22
JORDI CAMPS LIONNELL, publicat en el Punt-Avui 14.04.15
Imatges de la presentació a la 22. Fotos: arxiu de la LLibreria 22
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada