9/4/10

Arriba el primer Sant Jordi Digital

Ernest Folch es veu una persona «apassionada i senzilla que té el problema que li agraden massa coses». Li agrada llegir, estar molt amb la gent que estima i córrer, amb una primera marató ja feta, com va ser la de Barcelona. «L'arribada va ser impressionant!», evoca. També l'apassiona el Barça i comparteix des de petit cada partit amb el seu pare (Xavier, que també és editor), ja sigui junts a l'estadi o en les converses per telèfon.
S'acosta ja el primer e-Sant Jordi o el Sant Jordi digital?
–«Sí, és així. Nosaltres l'hem batejat com el primer Sant Jordi digital i de fet tindrem un estand al passeig de Gràcia per explicar-ho.»
–En quina fase considera que ens trobem del llibre digital?
–«Som a l'any I després de Crist. I, per tant, queda per davant tota la història per escriure.»
–Així vostè és un pioner, no?
–«No sóc un pioner: em considero algú que s'ha sabut adaptar als temps que necessàriament vénen.»
–Per què ha confiat en aquest projecte de Leqtor.com?
–«Primer, perquè hi han confiat al mateix temps accionistes molt potents –Vicenç Vives, Abacus, Cultura 03 i Ferran Soriano, que és president de la companyia– i perquè veient el que està passant en altres països, creure-hi no és cap mèrit: és simplement una qüestió de necessitat. És evident que el futur és el llibre electrònic.»
–Perquè Ferran Soriano ara està molt enfeinat amb Spanair, però tot el que toca com a emprenedor...
–«Estem encantats de poder col·laborar amb el Ferran Soriano, que va acceptar de seguida ser el president de Leqtor.com, i el que ens aporta és molt important.»
–Com ara què?
–«No es fia mai de cap idea preconcebuda i accepta sempre com a bo el pensament nou. I això en una empresa com aquesta és un gran valor.»
–Es pot llegir un García Márquez en un llibre electrònic?
–«Sí!»
–Per què?
–«Primer perquè ja el podem trobar en el mercat i, segon, perquè la comoditat de la lectura és brutal!»
–Motius?
–«Pots estar hores en aquella pantalla i no cansar-te la vista, té una bateria molt autònoma, pots fer més gran o més petit el cos de la lletra, t'ho pots endur allà on vulguis... Per tant, pots llegir tant García Márquez, com Clara Simó i Xavier Bosch.»
–Leqtor.com ven més en castellà o en català?
–«En castellà.»
–Per quina causa?
–«Pel mateix motiu que el FNAC de plaça Catalunya ven més en castellà que en català. La nostra proporció és millor del que es troba en una botiga: 60% en castellà i 40%, en català.»
–El sedueix l'encant del paper, el tacte i el fet de poder remenar?
–«No especialment. El que em sedueix molt són els llibres antics, les primeres edicions. Però els productes industrials que es fan avui, pretendre que això té encant, no em convenç.»
–I què el sedueix?
–«El contingut, la lectura, les idees. Com a objecte, a mi ja només em sedueix el llibre de bibliòfil.»
–On radica el negoci de la distribuïdora 36L?
–«A tenir molts punts de venda que vagin venent els nostres continguts. I no només fem una aposta com a distribuïdora sinó com a punt de venda amb Leqtor.com, on aprenem què volen els nostres lectors.»
–Quin és el perfil del seu client?
–«Tenim dues grans bosses de compradors: la primera és la clàssica, la d'una persona de 45 a 55 anys, molt lector, molt consumidor, i que ha vist que llegir en digital pot arribar a ser més pràctic i més barat.»
–I la segona bossa?
–«L'acabem de descobrir. És la d'un comprador poc avesat a la lectura, molt jove, i que està accedint a la lectura gràcies a la tecnologia. I aquesta nova bossa, tot i ser menor, està previst que progressi molt més.»
–El boca a orella sempre funciona?
–«Sempre! Perquè tu sempre et refiaràs més de la persona que estimes que no del que et diuen els altres.»
–Quina quota de mercat té ara el llibre digital?
«Als Estats Units, un 2%, i a Catalunya encara és marginal.»
–Quin és el millor suport per llegir un llibre electrònic?
–«Per llegir una novel·la ha de ser un lector amb pantalla de tinta digital, perquè no cansa.»
–Quins adjectius definirien un sector tan innovador com el seu?
–«Apassionant i imprevisible.»
–Què li diria a un escèptic?
–«Provi-ho! Al final, si ho prova, s'adonarà d'una cosa fonamental: el que és important no és el paper, el suport, sinó el que hi ha dins.»
–Són temors similars als de quan va començar internet?
–«Sí, s'hi assembla en una sola gran cosa: el canvi fa por.»
–Continua anant a les llibreries?
–«I tant! No deixaré mai d'anar-hi. Tot i que no hi puc anar sovint, la meva preferida és La 22 de Girona.»
ERNEST FOLCH: Editor (Barcelona, 1972) que des del desembre passatés el conseller delegat de la plataforma digital Leqtor.com i la distribuïdora 36L, així com d'Ara Llibres. També és el president de l'Associació d'Editors de Llengua Catalana i va ser el director editorial de Grup 62 des de l'any 2004 al 2006.
Publicat en El Punt 09/04/10 Text: Eduard Batlle. Foto: ACN

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada